Sv: Re: Motorolja

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motorolja / Sv: Re: Motorolja

    november 15, 2006 at 13:55 #99985

    Bra, hade just tänkt starta en oljetråd själv för att inte sabba V4-oljefiltertråden ännu mer.

    Det finns väldigt många åsikter i det här ämnet, jag är osäker på vad som är riktiga fakta och vad som är tyckande. Efter vad jag har läst mig till så bekänner jag mig nu till den religion som hävdar att syntetolja är bättre på allt. Mineralolja är billigare, men det är nog enda fördelen. Delsyntet köper man om vill ha lite högteknologi men ändå en olja som innehåller dinosaurie-juice, man är centerpartist.

    Vissa säger att i gamla motorer med stora toleranser ska man inte hälla modern tunnflytande syntetolja, utan hålla sig till gammal hederlig mineralolja. Men varför inte välja en modern tjockflytande olja då? Det finns ju syntetoljor som är långt mer tjockflytande än de flesta mineraloljor, dessutom mer tunnflytande än dessa i kallt tillstånd.

    Mina egna erfarenheter säger i alla fall att det inte är några som helst problem att hälla syntetolja i en bil som i åratal gått på mineralolja. Vill gärna höra exempel på om detta någon gång lett till motorhaveri, men helst inte historier av typen “Bosse i verkstan kände en snubbe vars kusin hade hört talas om en 245:a som gått utan oljebyte i 8000 mil. De hällde i syntetolja och den rasade direkt.”

    Fördelar med syntetolja:

      * Mindre friktion ger lägre bensinförbrukning. Skonsammare vid kallstart.

      * Högre värmetålighet, bättre värmeledningsförmåga, mindre risk för koksning = bästa valet för turbomotorer.

      * Starkare oljefilm, bättre vidhäftningsförmåga, vilket ger att oljan håller sig kvar längre på motordelarna och inte rinner av lika fort efter att motorn slagits av.

      * Högre viskositetsstabilitet, oljan blir inte på samma sätt “gammal & dålig” som en sliten mineralolja blir.

    Man väljer olja efter behov. I en gammal enkel V4 som man inte plågkör behövs säkert ingen high-tech olja, där kan man säkert nöja sig med mineral. Men i moderna bilar märks fördelarna med syntet, vilket kommer att leda till att mineralolja så småningom förpassas till teknologins antikviteter såsom svartvit tv, hästdroskor, hålkort m.m.

    man ska komma ihåg att en gammal sliten motor knappast blir bättre på något vis om man häller i en syntetolja.

    Bättre och bättre… nej den blir ju inte mindre sliten, men man kanske förlänger motorns livslängd något med bättre olja, pga lägre inre friktion och mindre slitage m.m.