Sv: Re: Motor/växellådsbyte 95/96 V4

Forum Övrigt Guldtrådar Motor/växellådsbyte 95/96 V4 Sv: Re: Motor/växellådsbyte 95/96 V4

anonymous
Deltagare

Mats J: Jag har ytterligare ett par invändningar mot att verkstadshandboken är bäst:

1. Den är gjord på den tiden när bilarna fortfarande var någorlunda färska. Typiska strul orsakade av åldrande har man inte och kunde man inte ta med. Jag gissar att till exempel växellådsfästena gled ur lättare på sjuttiotalet än vad de gör nu. Desstom kan man i en lista av den typ som Fuling sammanställt passa på att tipsa om andra grejer man ska kolla när man ändå är på gång. Sådana grejer som brukar vara slut efter några decennier i trafik.

2. Pedagogisk? Inte värst, va? Verkstadshandboken är skriven av rutinerade ”skruvare” (får man hoppas) för att läsas av Saabmekaniker som har detta som sin dagliga syssla. Med Fulings lista törs nog även någon som tror att ett motorbyte är ett femårsprojekt sätta igång. Jag letade i verkstadshandboken efter exakt var växellänkaget skulle delas. Jag fann bara en rad som sa att det skulle delas. Tydligen har författaren antagit att mekanikern ska veta detta (eller så har jag missat det).

Det finns mycket matnyttigt i verkstadshandboken men i min värld är det gungställningar, bogserlinor och spett!!!! som gäller.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng