Sv: Re: Motor/växellådsbyte 95/96 V4

Forum Övrigt Guldtrådar Motor/växellådsbyte 95/96 V4 Sv: Re: Motor/växellådsbyte 95/96 V4

#66872
anonymous
Deltagare

Ett rättstavningsförsök. Fuling: Din stavning kanske orsakar en och annan groda. Språkkänslan får dock högsta betyg!
Verkar nedanstående okay?

Motor och/eller växellådsbyte på Saab 95/96 med V4-motor.
Generella tips:
Ha en tämligen stor plan låda att lägga ALLA delar i, för då har man koll på att man åter får dit allt igen.
Jag brukar skruva loss sakerna framifrån och bakåt och montera tvärtom är sakerna skall ihop.
Skruva aldrig dit en skruv med fingrana utan dra den direkt om det är möjligt. Risken är annars stor att man glömmer att dra fast skruvfan.
Ett sådan där jäv.. simpelt vajerspel för ungefär 150 kr på Feltema duger alldeles utmärkt till att hissa snurran i.
Se för fan till att infästningen i tak/gungställningen ni använder är STADIG.
1: Ta av motorhuven.
2: Lossa en batterikabel.
3: Lossa kablarna från strålkastarna. På bil före 69 även blinkerskablarna. Skriv upp hur de sitter.
4: Lossa fronten. OBS – glöm ej de skruvar som kan sitta precis intill lysena
5: Stoppa något under bilen om kylarvätskan skall sparas.
6: Lossa kylare, 2st skruvar och 2st slangklämmor.
7: Lossa kablar på generator
8: Lossa kabel från oljetryckskontakt och vattentemperaturgivaren.
9: Lossa soppaslangen från pumpen (insugningssidan från tanken). Plugga slangen med t.ex. en skruv. Annars kan soppan rinna ut av självtrycket från tanken.
10: Lossa de främe motorfästena (2st muttre N14 eller N17).
11: Lossa spolarvätskebehållaren.
12: Lossa grenrören (4st M10 N17(N14, N16)muttrar).
13: Lossa jordflätan som sitter i motors topplocksbult på högersidan. (OBS M8x1).
14: Lossa gasstagets (vid värmepaketet) kulled.
15: Lossa gasstaget till förgasaren. Det finns 2 st. varianter. Alt. 1. kulled i varje ända och Alt. 2. Rundstång med 2st 90-gradersböjar som låses med 2st små jäv.. plåtbleck.
16: Lossa gasstagets infästning i insuget, 1st skruv M6 N10 eller M8 N13 samt returfjädern.
17: Lossa (men ta inte bort) den övre muttern på startmotorn.
18: Lossa nedre skruven på startmotorn. Detta går lättast med 14 mm. hylsa och lång förlängare samt spärrskaft.
19: Lossa övre muttern på startmotorn helt. (N14)
20: Lossa de två slangar som går till värmepaketet.
21: Lossa den övre muttern på startmotorn helt.
22: Lossa momentstaget för växellåada/motor (2st M8 skruvar N13).
23: Lossa skruvarna som håller ihop motor & växellåda (6st M10 skruva N17(N16, N14), OBS de två nedersta är lite längre.
24: Lossa luftburken, en eller två skruvar( M6 N10).
25: Lossa fördelarlocket och tändhattarna från tändstiften.
26: Fäst en tamp (dimension typ bogserlina) runt de övre pinnskruvarna för grenrören.
Tampen görs lättast med en ögla i varje ända. På bilar med det höga generatorfästet är det
bättre att fästa tampen i staget från topplocket till generatorfästet. Tampen skall vara så lång att lyftpunken hamnar ca 15-20cm ovanför förgasaren.
27: Lyft motorn försiktigt så att pinnskruvarna på motorkuddarna går fritt från motorfästena.
28: Plocka bort startmotorn. Man brukar kunna vinkla ut den så att den inte är i vägen.
29: Rucka fram motorn så den släpper från växellådan.
30: Hissa motorn ytterligare så att oljetråget precis går fritt från balken.
31: Runka lös motorn helt. Nu bör den vara helt fri från växellådan.
32: Hissa motorn mer så att den går fri från karossen.
33: Backa nu bilen om fast krok används. Dra annars ut motorlyften.
34: Stopp: Fortsätt om även växellådan skall monteras ur.
35: Lossa kopplingens slavcylinder. En skruv N13 (hmm N1/2″).
36: Lossa hastighetsmätarvajern med en polygrip.
37: Lossa muttern N8(undersidan) på den koniska pinnen till växellänkageleden (närmast lådan).
38: Skruva dit muttern (N8) på ovansidan av den koniska pinnen och dra åt. Då lossnar pinnen. I de flesta fall .-)
39: Rucka bort växel-leden.
40: Lossa slangklämmorna som håller gummidamaskerna på de inre drivknutarna.
41: Nu skall du släpa röven in i bilen. Ta bort alla golvmattor framför framstolarna.
42: Ta bort de två gummipluggarna som sitter i mitten av torpedplåten nära golvet. Det är en stor och en liten gummiplugg.
43: Lossa skruven N14 till det bakre växellådsfästet genom det stora hålet. OBS! Det ligger en stor bricka under skruvskallen som inte är plan. KOM FÖR FA…. IHÅG vilket håll den sitter åt.
44: Ta en vanlig skruvmejsel av lite större modell. Stoppa in den i det lilla hålet så att spetsen på skruvmejseln står snett ner i röret i centrum på gummit på de bakre motorfästet.
45: Se för fan till att skruvmejsen ej står på änden på växellådan. Klappa till skruvmejsen med lagom stor hammare så att lådan lossar ur fästet.(Tappen på lådan är konisk).
46: Skjut/vrid växellådan åt ena hållet i motorrummet. Lirka ur drivaxelen ur handgranaten.
47: Skjut/vrid växellådan åt andra hållet i motorrummet och lirka ur den andra drivaxeln ur handgranaten.
48: Baxa ur växellådan.
49: JIPPPPPIIII – Klar med uttagandet.
50: Baxa in den nya lådan.
51: Kolla nu att det finns 2 st. styrhylsor. Dessa sitter i de nedre hålen på bägge sidor av växellådan (skruvarna som håller ihop motor och låda).
52: Knöla dit drivaxlarna i handgranaterna på samma sätt som vid demonteringen, fast i bakvänd ordning förstås 🙂
53: Hehe, hoppas du inte glömde slangklämmorna för drivknutsdamaskerna. Dra åt dessa om du inte glömde dem .-)
54: Lirka nu in tappen på växellådan i det bakre växellådsfästet.
55: Förpassa kroppen in i bilen igen.
56: Leta rätt på den stora brickan och montera den i det hål du lossade det bakre motorfästet genom. Hoppas att du kommer ihåg åt vilket håll brickan satt .-)
57: Håll i brickan genom det lilla hålet med en skruvmejsel.
58: Skruva dit skruven i det bakre motorfästet. Dra inte åt så du får bromsspår i kalsongerna för då kan det bli gängpaj eller så spricker tappen på lådan.
59: Stoppa dit de två gummipluggarna – en stor och en liten.
60: In med mattor och dylikt igen.
61: Skruva dit hastighetsmätarvajern igen.
62: Skruva dit slavcylindern.
63: Rucka dit växellåds-leden.
64: Montera den koniska pinnen uppifrån och ner och dra muttern N8.
65: ÅTERMONTERING AV MOTOR BÖRJAR HÄR.
66: Ta en plankstump 2″ x 1″, ca. 20 cm. lång. Lyft växellådan och stoppa in plankstumpen under lådan.
67: Är motorn forfarande hissad? Om inte – gör det nu.
68: Nu behöver motorn tiltas bakåt för att underlätta monteringen. Jag brukar ta en lite klenare tamp som jag spänner mellan fläktnavet och ut till kroken på spelet(samma punkt som lyfttampen till motorn). Tilta motorn ca. 20-30 grader.
69: Skjut endera bilen framåt eller motorn bakåt.
70: Sänk nu försiktigt ned motorn.
71: Trä det bakre vattenröret(som går bakom lådan) över växellådan.
72: Om nu motorn är lagom tiltad skall ingående axeln INTE gå emot kopplingen.
73: Sänk motorn så att axeln ligger i nivå med hålet i kopplingen.
74: Släpp försiktigt på snöret som du tiltade motorn med. Kolla för HEL… att axeln går in i hålet utan att hamna i fel läge. Höj/sänk motorn så att den ser att ligga i plan med lådan.
75: Runka, EJ felskrivet .-), in motorn. Motorn kan behövas vridas runt lite för att få splinesen på ingående axeln att gå in i lamellen.
76: Efter lite bök så brukar det säga ”klock”, typ, och motor och låda åker ihop.
77: Skruva in 2 st. skruvar i motor/växellåda, en på var sida. OBS! Tvinga ej ihop motor och låda med skruvarna.
78: Skruva dit startmotorn, se punkten/punkterna om hur du fick bort junket och gör tvärtom.
79: Hissa motorn en aning så att du får ut plankstumpen som ligger under lådan.
80: Sänk ner motorn på plats.
81: Nu är det jävligaste gjort :-)))))). Nu tar man bara allt baklänges från ca. punkt 25 upp till 1.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng