Sv: Re: Nyinskaffad Saab 900i från 1988

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Nyinskaffad Saab 900i från 1988 / Sv: Re: Nyinskaffad Saab 900i från 1988

    april 11, 2005 at 19:35 #90791

    Tjena detta är ju inga större problem

    När det gäller Kopplingen så är väl slavcylindern slut denna kan bytas relativt lätt på denna modell uppifrån utan att ta ur motorn eller dela motor och växellåda, saabs verkstads handbok beskriver i detalj hur du skall göra för att fixa detta denna brukar gå att låna från biblioteket om man inte vill köpa en …… tips på inköps ställen är blocket eller tradera.

    Drivknutar kan du “känna på” håll i klockan och vrid på axeln och känn vilken axel som glappar värst ….
    Du kan även provköra genom att på en stor parkering med asfalt svänga runt sakta med fullt rattutslag och höra vilken sida det “knackar” ifrån detta kollar dom yttre drivknutarna ….
    om du behöver byta inre knutar kan man skifta höger och vänster drivklocka då skålarna bara slits på en sida när man kör framåt
    du måste dock låna en axel för att skifta då slutväxeln ramlar ned om man tar bort båda samtidigt.

    ang oljelekage gör en riktig motortvätt (avfettning och högtrycks tvätt) och kolla var det kommer ifrån
    en vanlig källa är ventilkåps packningen, bara att byta
    men det finns fler typiska ställen …. bara att tvätta och leta

    Kolla stift och tändning om den spikar (den går ju tämligen magert också) så “lite” mer co vore nog inte fel ….

    Inget av detta är något hopplöst utan ganska enkla och rolig jobb så lycka till

    mvh FREDDE