Sv: Re: Nyköpt og900 T16 – Stulen och återfunnen :-(

Forum Övrigt Projekt / Min bil Nyköpt og900 T16 – Stulen och återfunnen :-( Sv: Re: Nyköpt og900 T16 – Stulen och återfunnen :-(

mr gear
Deltagare

@joH900 wrote:

Kolla upp vad verkstaden har lämnat för pris till försäkringsbolaget först, sen begär du att få behålla bilen och få kontantersättning för att laga bilen själv.

Tar ett exempel:

Verkstaden har beräknat skadorna till 18 000kr, försäkringsbolaget värderar bilen till 20 000kr. Du begär att få behålla bilen och får då behålla bilen och får 12 000kr att laga bilen för själv.

Siffrorna stämmer såklart inte, men det är ett exempel på hur det kan funka.

Min far har vart ute för ett liknande fall men då var det aldrig tal om inlösen, där godkände försäkringsbolaget reparation hos verkstad för drygt 7500kr. Försäkringsbolaget hade beräknat att man skulle kunna laga bilen själv för 4000kr, jag hjälpte han och tog fram priser och räknade mer exakt på det och kom fram till att det snarare skulle hamna på 4500kr men det var det inga problem och komma överens om. Allt var klart över telefon på 5minuter, pengarna in på kontot ett par dagar senare.

Du behöver aldrig acceptera en inlösen hur som helst, det är din bil och ingenting annat!

Verkstaden hade beräknat reparationskostnaderna till närmare 40.000 enligt försäkringsmannen, så jag tänkte höra med dem vad de har hittat och hur de räknat – så får jag grunda mitt beslut på det, hur mycket självrisk jag behöver stå för spelar ju också in – om det räcker med stöld eller om jag får stå för självrisken för bärgning också…

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng