Sv: Re: OG900 MY91 ”Saabina”

Forum Övrigt Projekt / Min bil OG900 MY91 "Saabina" Småpill fr.o.m nu Sv: Re: OG900 MY91 ”Saabina”

anderslindh
Deltagare

Mitt i allt motorpillande tog jag och plankan ett ryck och fixade med chassie istället. Har åkt runt med nya fjädrar och dämpare i skuffen sen i sensomras, men där gör de ju ingen nytta :ugeek:

Såhär såg det ut innan, inte allt för vackert och på andra sidan hade dessutom dämparen läckt en del…

Gummit hade gjort sitt också, inte bara var det sprucket utan hålet var 3-4mm större i diameter än tappen på stötdämparen och duktigt ovalt

Medan jag höll på och bytte handbromsvajrar som kärvade fixade plankan framvagnen.
Handbromsvajrarna var bannemig inte vackra att titta på när de kom ut.

Framvagnen var däremot fin efter att plankan varit där och fixat!

Sen började vi där bak.. Upptill släppte sakerna på plats med hjälp av vissa tillhyggen, typ kapskiva, men nertill var det värre. Vi fick släppa ner krängningshämmare och bärarmar eftersom nedre bulten till stötdämparen inte kom ut. Den hade satt sig i bussningen så när man skruvade vred sig bara bussningen… Av med skiten!

Det satt tydligen Sachs Advantage baktill, men jag vettefan om det inte är hybris att kalla dem så, eller kanske var de bra när de var fräscha? 😉 Dessa var i alla fall ett fett Disadvantage!

Det nya kom på plats i alla fall (dock ingen bild) och det hela blev påbättrat med lite tectyl osv 🙂

Så dagen avslutades strax efter 21 efter en heldag med saabina. Skoj att äntligen få detta fixat, för jag kan säga att det var en helt oigenkännbar bil! Blir farligt nu eftersom man kan köra 3ggr så snabbt i kurvorna. Köra på kullersten i lund är inte längre en orkan i blekingeeka utan tom behagligt. Progressiva dämpare for the win! Så ett enormt stort tack till plankan för denna gång! Ser fram emot nästa (kanske imorgon)? 😉

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng