Sv: Re: OG900 MY91 “Saabina” Småpill fr.o.m nu

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG900 MY91 "Saabina" Småpill fr.o.m nu / Sv: Re: OG900 MY91 “Saabina” Småpill fr.o.m nu

    juli 3, 2011 at 16:31 #185842

    för ungefär en vecka sen korrigerades tändningen hos plankan till 22 eller 23 grader, kommer inte ihåg nu.. :/ Detta gjordes för att jag hade problem med varmstarter, den kunde snurra 20 varv utan att starta. Antar att det var för att all bensin inte var ur tanken innan 🙂 Nu snurrar hon 5-6 varv och hoppar sen igång när hon är kall (12 grader testat och funkis) och på första varvet som varm så jag är nöjd ännu!

    Körde en tur till blekinge förra helgen och då blev förbrukningen i snitt 1,24 liter milen, fast det var då med 20 graders tändning, får se vad hon landar på nu. 🙂

    Idag hade jag ett litet miniprojekt, skulle byta bränslefilter. Kan säga att det inte var lika smärtfritt som på min gamla i8 9000-milare… Här satt det hårt som fan, var rostigt och en slang sprack… haha
    Efter 7 sorger och många svordomar hade jag gamla filtret ur, Bosch var det så inte var det original i alla fall och det är ju tur det.. Jag jämförde sen med nya Mahle (ett som tål etanol) och om pilen pekade åt samma håll så var geometrin på filtret omvänt.. Men eftersom banjoskruvarna har olika storlek och därför bara går i på ett håll och flödespilen då pekade i samma riktning var jag nöjd med det. Skruvar fast, är glad och skulle köra ut från GDS-hallen. Startar motorn och hör ett ljud som om du pissar på en plåt 😯 😮 😡 , shit också packningarna var dåliga tänkte jag.. Så snabbt ut och upp med bilen igen, fick syna noga vilket resulterade i en hel del etanol i mun och ögon innan jag kom fram till att slangen var sprucken 2-3 cm på sidan ut mot hjulet. Med den där sprickan hade inte förbrukningen blivit 1,25 L/mil 😆 Som tur är fanns det lite att hämta innanför genomföringen i karossen så jag kunde skära av den spruckna slangbiten av skithårdium.. tryckte sen på banjoskruven på den ospruckna delen av slangen som var mjuk och fin och skruvade ihop skiten igen. Nu var det tätt, vilken lättnad eftersom jag har besiktning snart och strax därefter ska köra ett flyttlass till Norrköping 😀

    Allt för denna gång 🙂