Sv: Re: ojämn på låga varv

Forum Modellspecifika forum Sonett ojämn på låga varv Sv: Re: ojämn på låga varv

#65204
mats jonsson
Deltagare

Hmm. Det kan ju vara så att du har smuts i förgasrens lågfartssystem. Förgasare har ju en förmåga att ärga på insidan när de står tomma. När sedan flottörhuset fylls upp med bränsle så frigörs de här så oxidpartiklarna.

Dock föreslår jag att du börjar att kolla i den andra änden. Kolla så att den inte drar tjuvluft någonstans. På höger sida under luftfiltret finns en slang som ska vara ansluten till höger ventilkåpa. På vänster sida finns det en liten slang som går från vänster ventilkåpa till mellanflänsen under förgasaren. Kolla så att denna dels är monterad och dels att den är hel. Den har en förmåga att spricka sönder alternativt gå av helt. Eftersom den leder in efter förgasaren så påverkar detta motorns funktion i allra högsta grad. Båda dessa slangar har med vevhusventilationen att göra.

Om du har den amerikanska avgasreningen kvar (jag sitter just nu uppkopplad mot bilregistret och ser att din bil har haft 13 ägare sedan 1976 och då kan saker ha ”kommit i oordning” under åren)så ska det gå fram 3 st tunna gummislangar till den här känselkroppen som sitter framme vid termostathuset någonstans. Kolla att dessa dels är hela och dels att det inte finns någon öppen ände någonstans.

Från förgasarhalsen går det sedan en gummislang som ska leda till vacuumdosan på fördelaren. Har du nu kvar originalfördelaren så ska denna sitta på vacuumdosans baksida om jag inte minns fel. Alltså inte på dess framsida som på ”vanliga” fördelare. Kolla också att även denna slang inte är sprucken.

De här jänkarmotorerna har ett lurigt avgasreningssystem. Känselkroppen vid termostathuset ska göra att tändförställningen ändras när vattentemperaturen blir extremt hög. Jag kommer inte ihåg gradtalet men systemet är nog framtaget för Kalifornien där man hade världens hårdaste avgasregler på 70-talet. Om du har systemet kvar på motorn så ska det sitta ett ventilhus på mellanflänsen bredvid förgasren framme till vänster. På toppen av detta ventilhus finns det en justerskruv och den ska justeras så att motorns de-acceleration blir korrekt. Man släpper gasen vid ett visst varvtal och sedan ska det ta en viss tid innan motorn har nått normal tomgång. På senare lösningar här hemma ersattes detta system med en dashpot och lite annat krimskrams. Vitsen är att motorn fullständigt ska förbränna det tillförda bränslet. Notera att detta system inte satt monterat på svensksålda Saab 95/96 från samma år och jag föreställer mig att många har lockats till att plocka bort dessa prylar här hemma.

Skulle du inte hitta något avvikande enligt ovanstående förslag så blir det till att gå mer på djupet.

Det står i CBR att bilen är grön. Inte fanns det väl gröna 73:or? Har för mig att emeraldgrön kom först 1974 och detta är och var ingen vanligt förekommande färg. I Sverige finns bara ett par tre stycken bilar i denna kulör.

Chnr 2040 innebär att det är en ganska sen 73:a. En av de sista ”riktiga” 73:orna. Man byggde 2300 vagnar som 1973-årsmodell med de sista 200 (2101-2300)är egentligen 74:or. Det var nämligen så att det gick upp för Saab under 1973 att man i Kalifornien inte skulle kunna sälja årsmodell 1974.

Normalt sett så började man tillverka kommande års bilar runt semestern men man fick inte ens sälja 74:or fram till 31 december 1973. Tydligen var det så att man räknade med att kunna sälja 200 vagnar i just Kalifornien och därför ökade man på den planerade tillverkningen av 73:or med 200 bilar. Bilar som var öronmärkta för Kalifornien i första hand. En slags ”73B”-variant alltså.

Nu var det så att material var beställt för 74:or och dessa hade en förstärkt kaross. Dels framme över vindrutan och dels efter takets sidor. Denna karosstyp kom att hamna på de här sista 200 73:orna vilket gjorde att dessa, liksom 74:orna, inte har de här galonklädda pappskivorna längs taket på insidan. Dessa hade varit med sedan 1966 och var ju en del av Sonettens förnämliga ventilationssystem. Om det fungerade i verkligheten är det nog ingen som vet men huvudsaken var väl kanske att tron på dess funktion fanns. Därtill fick de amerikanska bilarna de stora svarta backspeglarna som fanns på 74:orna. Dessa köptes in av Saab i USA och monterades vid ankomsten. Förmodligen därför som inte museetes 74:a har dem.

För att nu slippa certifiera om säkerhetsbältena så fick de här sista 200 bilarna behålla 73:ornas säkerhetsbälten vilka hade en fast överdel och en rullbältesmekanism på midjedelen.

De flesta av de här bilarna tycks alltså ha sålts i Kalifornien. Merparten tycks också ha varit oranga och de flesta tycks ej heller ha fått någon AC monterad. Ett ovanligt men kul tillbehör idag. Jag har lyckats att få tag i en helt nytt AC-kit i kartong som jag ska försöka plocka in i min 73:a i vinter. Kan ju vara bra. Somrarna ska ju bli allt varmare har det sagts.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng