Sv: Re: omslagen bakrutan

Forum Övrigt Allmänt omslagen bakrutan Sv: Re: omslagen bakrutan

#144945
hotrodder
Deltagare

Lugn i bussen nu alla…
Jag tycker faktiskt att mina 99´or faktiskt fått både busvisslingar och hurrarop (iaf. här på forumet) Första gången när jag tex. postade upp ”Gröningen” som är en 99LS från -75 så kom det både possitiva komentarer, en massa frågor och även en del avundsjuka funderingar både offentligt och via pm. ”Emsen” från -74 tjatas det en hel del om och vidare… En både lång och intressant tråd om bl.a. Tallageda kommer upp till ytan gång på gång.

Vi är alla olika (tur är väl det) En person går igång på en 93´a från -58 så går nån annan igång på en 900 från -81 så ere bara och det är det som gör våran hobby så intressant. Visst kan jag förstå att en nyare bil kanske inte upplevs som lika frän, ball eller trevlig som motsvarande som är 35år äldre vilket ifs. för många kan upplevas som trist och jag tycker faktiskt att Fredrik resonerar lite inskränkt när han pratar om (fritt citerat) -Tids nog kommer du oxå in i finrummet… Låt gå för att han inte går igång på bilar med golväxel. Trots allt så känner jag honom personligen och vet att hans bilintresse spänner över ett brett register. Däremot är det dylika komentarer som många gånger eldar på en debatt lik denna.

Tycker det är synd när inte en grupp bilentuiaster kan mötas på lika vilkor trots en rejäl spännvidd på både modeller och årgångar på bilarna och oavsett du åker turbo eller tvåtakt så lider nog bägge lägerna av samma problem. Vi var som många vet på Saabdagarna i Trollhättan, där fanns allt och jag kan personligen säga att det blev nästan för mycket. Det var svarta, gröna, röda, vita, blåa 99´or och det var svarta, gröna, röda, vita, blåa 900´or. Sen var det svarta, gröna, röda, vita, blåa 9000 och svarta, gröna, röda, vita, blåa 96´or. Vidare kunde man kika på svarta, gröna, röda, vita, blåa 93´or… *ler* Osv. osv. man ser alltså inte skogen för alla träd.

Däremot Saabträffen i Gävle var ett tydligt bevis på att sammarbetet över årsmodeller inte fungerar. Vet att träffledningen där efterlyser äldre Saabar men likt förbaskat så var det endast 4-5 TT´s och INTE EN ENDA V4´a??? Visst okey ”tryck och pys” som jag ibland brukar säga och är väl inte överdrivet impad av neon och bling bling. Men likt förbaskat så har oftast dessa bilägare precis som alla som gillar äldre bilar ett genuint bintresserade och kommer många gånger fram och är mer intresserad av min 92´a, V4 eller EMS än vad jag kanske är av deras tryck å pysåk… *skäms lite* Just Saabträffen i Gävle tycker jag är synd att Svenska Saabklubben negligerar. Då den är mycket proffsig arrangerad och att jag har fått berättat att ledningen för träffen i Turboklubben faktiskt har sträckt ut en välkomnande hand till äldre saabar.

Jag gillar mångfalden och går personligen igång nästan lika mycket på en fin Buick från 1928 som en Challenger från -69. Eller en råfin Taunus GXL från -73 som en Iroc-z från -88. Samma sak med Saabarna… En V4 är ball men gillar kanske mer TT´s, vill ha en fin 99´a Turbo från -80 men inte direkt en 78´a (snopet va?) och kommer nog inte skaffa mej en 900. Däremot har jag haft drösen med 9000 och gillar dessa skarp. Att Svenska Saabklubben idag erkänner 9000 som entuiastbil tycker jag är bra. Sen att det blir en balansgång på vad som släpps in på träffar eller ej blir värre och en inte allt för angenäm uppgift för vem är man nog att sortera?

Fick en fråga i våras av våran ordföranden i Jämtlands veteranbilsklubb. frågeställningen som skapat oreda på mötet inför vårmönstringen var inte helt okänd och löd; vad är egentligen en Klassiker… en Corvette från -07 kontra en Opel Rekord från -71 eller en sextioetta Impala? Fundera en stund på detta och för att röra till funderingarna ytterligare så kan vi prata om en 9000 A50 från -97 som har 3450 mil på mätaren… En rallystylad, helt enligt förebilden Colling Mcray Subaru.
Gör frågeställningen ännu mer komplex… Ta samma Subaru men den är silvergrå, har takräcke men en installerad bilstereoanläggning för 240 000kr… Ställ den silvergå Subarun brevid Impalan från -61 Subarun är lackad för en månad sen, Chevan har en penselmålad skärm och knölig motorhuv… Det e fan inte lätt att gilla allt som rullar *ler*

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng