Sv: Re: Pinjonglager

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Pinjonglager / Sv: Re: Pinjonglager

    december 18, 2002 at 11:17 #67125

    Magnus. Om man inte har tillgång till nödvändiga verktyg och mätdon så ska man inte ge sig in och byta prylar i växellådan. Detta är fakta och gäller inte bara V4-lådor utan detta gäller generellt för fordonsväxellådor. I förrgår hjälpte jag en bussägare att plocka isär och ihop en 8 växlad GR801-låda till en Scaniabuss. Det låter kanske avancerat eftersom det är Scanias mest avancerade växellådstyp men det är inte svårare än att plocka ihop en V4:a-låda. Och jag är inte ens fordonsmekaniker till yrket. Det handlar inte heller så mycket om teknikintressese utan det handlar om att kunna följa en arbetsbeskrivning samt om renlighet och noggrannhet. Teorin bakom grejorna kan nog bara Saabs konstruktörer och provningslabb svara på och förmodligen finns det inga kvar där som har erfarenhet av V4-lådorna. Vad vi noviser kan göra är att försöka rekonstruera konstruktörens tankebanor.

    För att byta pinjonglager i en V4:a så behöver man inte vara beräkningsingenjör utan man monterar färdiga produkter. Jag har förstått att det finns folk som inte kan montera en skruv i sin bil utan att kolla om det verkligen ska vara 8.8 och inte 10.9-kvalitet.

    Fuling: “Jag hatar folk som skriver en mass så det ser ut som de kan något utan att kunna förklara varför och hänvisar till kletig och peleti som inte kan försvara sig här” -??? “Kletig och peleti”??? Kan inte med bästa vilja associera detta med något. Som du har påpekat så refererar jag ofta till andra personer och deras erfarenheter. Jag tycker att det är ärligast att göra så. Man är inte växellådsexpert bara för man har en fixtur och kan plocka isär en låda. Varken du eller jag är någon växellådsexpert. Och då är det viktigt att kunna referera till personer som har kunskaper och erfarenheter av olika slag.

    Vad du egentligen skriver i ditt inlägg är att det är du som är experten och att jag är den som låtsas kunna något. Likaså det faktum att du, enligt egen utsago, tycks sätta högt värde på att smula sönder andra skribenters teorier. Sådan destruktivitet tillför inte sakfrågan något utan är egentligen en psuedodebatt. Felet fuling är att när någon skriver något som inte passar dig så rasar hela din lilla värld ihop. Speciellt om man som jag inte stryker dig medhårs. Inom psykologin kallas detta beteende för “besserwisserkomplex”. Jag har läst psykologi på A-nivå men jag har inte för avsikt att utreda detta ytterligare här.

    Jag arbetade några år som servicelärare för tunga fordon och jag känner väl till profilen för “snackpåsen” som alltid sätter sig i lektionssalen bortre hörn, gungar på stolen,
    svarar på frågar innan man har ställt dem, ifrågastätter konstruktörens materialval och konstruerar ytterlighetsfall som förmodligen aldrig har inträffat. Utom för denne förstås.

    Enligt min kontakt på Saabs växellådsfabrik har det bara originalmonterats delade bakre pinjonglager av fabrikat SKF. Han har visst arbetat där sedan tidigt 60-tal men kan självfallet ha fel. Enligt SKF var lager 240426 specialtillverkade för Saab. Om det nu är så att FAG har ett lager som är bra – Vilken jävla tur då. Då är ju problemet löst om bärigheten är densamma som för 240426.

    Jag har fem st 240426 på väg hem från en utländsk SKF-agent. Har dammsugit SKF:s olika centrallager runt om i världen och nu tycks det vara slut snart även där. Fick fakturan i förra veckan på dessa lager och sedan höll jag på att svimma. Snudd på ocker.