Sv: Re: Pinjonglager

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Pinjonglager Sv: Re: Pinjonglager

#67126
fuling
Deltagare

Mats J:
Din uppfatting om mig skiter jag fullständigt i.

Nu till Lagret:
Sen om det förba… jä…. FAG-lagret satt från fabrik eller är ditsatt vid reparation är tämligen ointresankt.
Det har funnits MINST 2st olika fabrikat av bakre pionglagret med delad innerring som passar/passade i de 4-växlade lådorna till 2T och V4.

Om man nu studerar 240426 så ser man att innerringen är märkt med 3305D. Vad skiljer ett std 3305D och 240426? Vad jag har kommet fram till är att det är att det finns ett spår i ytterringen.
Tar vi FAG-lagret så är innerringen märkt med 3305DA som är FAG:s benämning på lager med delad innerring.
Pga innerringarna på SKF och FAG-lagrens innering är märkta med fabrikantens std nr så värkare det jävligt troligt att det ända som skiljer är spåret i ytterringen från ett std lager, låter det fel???????
Nu är det så att FAG laget det har precis samma fel som SKF-lagret, det går ej att få tag på
Hmm stod i första inlägget i denna tråd också.

Det är inte bara bärighetstalet man skall titta på, utan även beräkningsfaktorena för axial och radialkrafterna. Det std lager med nr 3305A har högre bärighets tal än de värden jag har hittat på 3305D. Det är inte mycket som skiljer.
Men faktorena för axial och radialkraferna skiljer rätt duktigt. A-laget är gjort för stora radialkrafer och D-lagret för axialkrafer.
Mer står i tråd:
http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001990
Ser MYCKET fram mot lite hjälp i ånavstående tråd för att hitta ett ersättningslager.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng