Sv: Re: Postbil.

Forum Övrigt Allmänt Postbil. Sv: Re: Postbil.

#66217
matthias r
Deltagare

OK , Fredrik, ska försöka bidra med lite….

Från högertrafikomläggningen fram till slutet av sjuttiotalet stod Saab i klar antalsmässig dominans som lantbrevbärarbil, i alla fall bland de vagnar brevbärarna ägde själva. Postens egna vagnpark dominerades av Tjorven; en fyrkantig specialare gjord
på Kalmar Verkstad, med Daf-drivaggregat. Den ersattes 1979 av en mastodontbeställning Opel Kadett Carava. En era som lever vidare än idag, om än under namnet Astra. Vet inte om posten ägde egna Saabar utöver de express-95:or som nämndes tidigare i tråden?

I alla fall var ss Saaben ett mycket vanligt förekommande postbud under den här tiden. V4-dominansen bröts väl till viss under mitten av sjuttiotalet genom stallkamraten 99. Skulle tänka mig att det enda märke som var snudd på lika vanliga var VW; först via baggarna som sedan avlöstes av Golfdieslar.

Linjernas årliga milslukande varierade mellan kanske
1500 upp till 7000 mil per år, det sistnämnda mestadels inom Tidningstjänsts (dotterbolag till Posten) linjeläggning. Trots detta var det ingen ovanlighet att gamla högerstyrda postssaabar behölls
i tjänst både femton år och mer. Värsta V4-racet på postlinjerna jag känner till rör en 95:a som lever och mår väl än idag. Den har klivit av från linjen, men är fortfarande i privatbruk. Har rullat makalösa 110 000 mil. Det är den allra högsta milnotering rörande Saab mod 92-96 jag har uppgift på.

Hursomhelst blev det en omstrukturering bland Postens ägarförfarande runt 1997. Alla bilar som efter detta rullade på linjerna, såväl i stan som på landet
kom att ägas av posten. Härhemma där jag bor löste de i några 245:or från sina privata ägare och de fortsatte gå men nu med postens emblem på dörrarna.
Vid tiden för den här förändringen rullade det åtskilliga gamla 99:or och 90:or i fullt bruk. Dock var 900 79-93 vanligast bland postsaabarna Dessa ser man fortfarande kämpa med paketen, dekorerade med det gula signumet på dörrspeglarna. Även 9000 kunde beställas i en postversion.

Saabarna tålde som bekant obeskrivligt mycket stryk och behölls därför ofta så länge som nämndes ovan.
Det var inte ovanligt att de sedan såldes till något .
tidningsbud.

Själv jobbade jag som sådant 1990-97, stadig inhoppare när någon ordinarie var borta. Alltid i gamla
tusenkronorssaabar, allt från 96-63 till 99-81
Dock vänsterstyrda, som alla tidningsbudbilar här
i stan. Hur det var med lagen och vår vänstervägrenskörning var alltid en tolkningsfråga…
I alla fall höll Saabhinkarna betydligt bättre än många nyare bilar för den här sortens körning. De fick jag höra tidigt av de andra bilbuden också. Bara Volvo
( ej 66 o 340) är lika slitstark och driftsäker.
Men alla vet ju hur det är med framkomligheten på vintern….. något som är av stor betydelse eftersom man ofta är ute före plogbilen.

Körsträckorna på post-V4:or och 90-99 kretsar ofta kring 35- 40 000 mil eller mer (se exemplet ovan). Vad som bekräftar uppgifterna om gjutjärnslådor är att bilar i den här kategorien ofta går med orenoverade originallådor.

1999 pratade jag med två medlemmar på olika håll i Mellansverige som fortfarande körde tidningar med högerstyrda V4:or. Den ene hade haft en 96-79 som då den byttes ut passerat 60 000 mil.

Själv har jag ägt två gamla postbud; en 95-71 på 45 000 och en 90-85 på 42. I alla fall 90:an gick med orört originalmaskineri (en-förg, 4-vxl)

Så mycket tekniska avvikelser finns inte att tillägga, kommer bara på växelsspaken. Den är på de högerstyrda tidiga V4:orna av samma utförande som spaken i de treväxlade tvåtaktarna. M a o helt gjord i plåt utan någon plast-”rot”.

Vore kul att höra om det finns V4:or kvar i brevlådesvängen idag. Någon som vet?

Matte Roswall
.

.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng