Sv: Re: Problem med automatlåda till 900 T -81

Forum Övrigt Allmänt Problem med automatlåda till 900 T -81 Sv: Re: Problem med automatlåda till 900 T -81

#83238

Peder Andersen
Deltagare

Hej!

Först en dum fråga, du har väl bytt ATF-oljan, ca 8 liter? Inte oljan i slutväxeln alltså….

Om bilen har stått länge så kan mycket väl något ha satt igen sig i hydraulsystemet så att inte oljan cirkulerar som den ska i den krets som lägger i 3:an.
Det kan också vara slitna lammeler, eller dålig spänning på något band i den. Dock borde det knappast ha blivit något fel på den om den gått så få mil.
Det går att köpa renoveringssats och lameller till dessa lådor från speedparts, dock är väl inte priserna så kul på renoveringssatserna, och det är ganska mycket grejer i lådan upptäcker man när man river isär den.
Annars skulle den nog bli kanonbra om man plockar ner den, gör rent från gammalt kladd, och monterar den kompletta repsatsen.

Prova att köra lådan ordentligt varm, det kanske du redan gjort… och låt den gå länge på sådär 3000 varv på 2:an så att den med god marginal ska växla egentligen. Om något bara har tjockat ihop i hydraulsystemet så kan det mycke väl lösa sig när oljan blir riktigt tunn och varm. Om det släpper, åk direkt hem och tappa ur oljan, slå i ny, och ut och kör igen. Man brukar få byta minst två gånger i rad efter en åktur, för att få ur det mesta av den gamla äckliga oljan. Ungefär hälften rinner ur om du skruvar ur pluggen, samt hissar bakänden på bilen så den lutar rejält framåt. Starta inte motorn med för lite olja, och stäng av, kolla nivå, fyll efter direkt efter kort uppstart, mycket olja försvinner in i hydraulsystem. Lådan kommer också att slira en hel del första par kilometrarna innan nya oljan nått överallt i hydraulsystemet.

Jag har haft ett antal 900 automater som gått runt 20000 mil utan problem, och en som gått 36000 mil och fortfarande rullar fint. Däremot har jag kört paj ett par gamla BW35 från 99:or

Om du ger dig på att byta låda, så tänk på att man inte bör ta en automatlåda från en 900 utan turbo, turbolådan är förstärkt och har högre utväxling. Dessutom kommer en låda som inte ”förstår” turbomotorns höga vridmoment att växla ner så fort turbon börjar ladda.

Lycka till!

MVH
Peder A, peder@oreline.net

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng