Sv: Re: Projekt effektökning

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -65 (Projekt effektökning) Sv: Re: Projekt effektökning

#119863
Dicst
Deltagare
B-400 wrote:
Vet du om man kan ha inbyggda tändsteg i ditt Ms?
Saaben har separata spolar, på 4cyl kör man med wastespark, så man har inte separat trigger ingångar på varje spole. Dock går det bra att trigga utan tändförstärkare till Saab kasseterna.
är inte riktigt säker om man kör wastespark på V6:an, Disct kan nog komplettera med info…

Hallå Boys!

MS i det utförandet som är på bilden (ursprungsmodellen uppfattar jag att det är) har inte tillräckligt med separata tändkanaler så det räcker till för en trecylindrig tvåtaktare rakt av. Den styr bara en spole via en IGBT-transistor med fördelare som distributor mellan cylindrarna. Däremot går det att bygga en annan variant av den modellen av MS som klarar upp till fyra separata tändkanaler, men då kan man inte köra sprut samtidigt. En modernare uppgraderad variant av MS finns som klarar massor av både sprut och tändkanaler, men komplexiteten ökar ju för varje variant som släpps. Plötsligt sitter man inte vid köksbordet och mekar längre…

Konstigt att så många Norrlänningar ska bygga med MS och sprut på samma vis, eller hur Micke J? (Jag såg nog att du läste i tråden… Din lille smygis! 😀 )
Själv har jag svårt att motivera nyttan kontra komplexiteten och kostnaden riktigt med att bygga insprutning. Ett par schyssta moderna förgasare med Power Jets gör samma nytta för mindre pengar så länge man inte börjar dribbla med trippelpipor. Fast det är klar, spännande teknik är ju alltid kul…!

Däremot är det A och O med att ha ordning på tändningen!

En liten rättelse:
Det koncept som sitter monterat på Saabarna (Direct Ignition kasetterna) är en sk ”coil-on-plug”-lösning, dvs en separat liten högeffektsspole på varje tändstift. Dessa matas med nära 400V från en gemesam primärkrets och levererar gott om energi när det krävs, nära 30kV. Varje cylinder kan triggas helst separat från ECUn (styrdatorn), så det finns ingen anledning att köra wasted spark på dessa motorer. Dels så pajar man isåfall jonströmsmätningen och dels så mister man massor av fin tändenergi som behövs någon annanstans vid det tillfället. Att släppa dubbelt så många gnistor som behövs är inte bra för varken värmeutvecklig, prestanda eller livslängd hos elektronik.

Likadant med V6:an, separata triggingångar för varje cylinder. Det enda problemet som kan uppstå här med tvåtakten är att den jobbar dubbelt så ofta som en vanlig motor. Vid riktigt höga varvtal kan man därför få problem med att laddtiden mellan varje cylinder blir för kort och man tappar tändenergi. Detta beror på att det finns en tidslucka reerverad mellan varje cylinder där man ska hinna mäta jonströmen. Eftersom vi inte gör det på tvåtaktaren, så kan man luras lite och skjuta gnistan ändå, men en vanlig styrbox skulle tolka detta som ett fel.

Den som tänker laborera med Saabs tändkasetter och andra styrdon bör veta att styrsignalen är inverterad mot hur en IGBT-transistor för att styra en vanlig tändspole med jobbar. DI-kassetten ska jordas på ingången när man vill skjuta en gnista, medans en vanlig induktiv spole ska brytas från jord. Man kan inte koppla en tändkassett rakt på vilket styrdon som helst.

OBS! DET HÄR ÄR RIKTIGT FARLIGA SPÄNNINGAR VI PRATAR OM, SÅ LEK INTE MED DETTA OM DU INTE HAR KOLL PÅ DET DU GÖR!! :skull: :lecture: Vissa av tändkassetterna håller upp laddspänningen hela tiden, så man får inte bara en stöt, utan en hel skur av urladdnngar. Att skjuta högspänning ur tändspolen utan att ha belastning monterad (dvs tändstift i jordat gods) är absolut inget att rekomendera. Strömmen finner sin väg till jord ändå, tro mig!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng