Sv: Re: Rally 96 V4 1970 (snart App K)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 Rally -70 (Snart App K) Sv: Re: Rally 96 V4 1970 (snart App K)

mats a
Deltagare

Med korsinsuget monterat gick sommaren och all tid lades på gasreglagen (och en hel del på Sonetten). Jag fick konstruera nya gasreglage – och gissa hur många felkällor jag har byggt in då! Jakten på gasarmar påbörjades – och det visade sig vara krångligt.

(7 juli 08) ”Har monterat motor och hela jabarongen och småmixtrar fortfarande med gasreglagen. Jag har upptäckt att den klyka som vi pratat om ovan är en original-del till DGV-förgasarna. Jag har hittat den reglagearm som ska sitta på ”slavförgasaren”

” … men på den andra blir vinkeln fel. Spjällen är märkta ”78°”. Är det skillnaden mellan stängt/öppet eller? En dubbelexponerad bild förklarar hur jag tänker. Fast fel, eller? Jag provar med ett reglage från en DGV, så får vi se (rim!)”

”Vänster förgasare chokas från förarplats, men höger är handchokad om det behövs.”

(17 juli 08) ”Tja, även om det inte är vackert så är det ialla fall sällsynt. Gasreglagefästet är taget ur mellanplåten under transmissionslocket. Den gröna pluppen som håller gasarmen är från huvgångjärnet. En liten bit spolarslang lagrar armen. Fjädern som håller gasarmen i klykan är från en ficklampa. Armen är böjd och sågad i och kortad. Hävarmen är flyttad och omvinklad.

När gaspedalen är i normalläge jämfört med bromspedalen är gasspjällen stängda. Jag har inte kunnat utröna om gasspjällen är maxöppna när gaspedalen är i bôtt, men det är inte långt ifrån. Om det ej är fallet kan jag justera längden på den vertikala gasarmen som är en bit gängstång. Två returfjädrar ger bra svikt i pedalen. Returfjädern som håller gasarmen är i sin nedre ände krokad i ett rullgardinsfäste med exakt rätt storlek och form. Fästet sitter i en av skruvarna som håller växellådslocket. Den andra returfjädern sitter i vänster förgasares yttre spjällarmsände och i sin andra ände i det andra rullgardinsfästet; detta är lätt modifierat och hållet på plats med en ventilkåpsskruv. Tur att det inte finns en klass som heter Saab Original Cup.

Låt mig nu få njuta frukterna av min hemslöjd ett tag till. När det kommer till bromsning och bestyckning får jag väl börja om, antar jag. Så här enkelt kan det inte vara…”

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng