Sv: Re: Rally 96 V4 1970 (snart App K)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 Rally -70 (Snart App K) Sv: Re: Rally 96 V4 1970 (snart App K)

mats a
Deltagare

Det senaste i denna bils historia är ett besök på en rullande landsväg för finjustering och bromsning. När vi fått bilen på plats och fördelaren i rätt läge (se denna tråd: Om märklig tändinställning ) startade vi och märkte genast att bilen var på väg i omloppsbana. Trots att gasreglage och tomgångsskruv stod i bôtt rusade motorn. Vi kikade lite nämre och då upptäckte vi att spridarna satt bakfram på den ena förgasaren :blush: . När mekanikern lossade låsskruven tappade han den och den föll ned under rullen som skulle bromsa hjulen. 😥 Av med bilen från rullen och väck med alla täcklock runt rullen. Jo, därnere hittade vi ”ymse” (= både det ena och det andra) som man säger i Järvsö. Den lilla mässingsskruven bärgades och bilen surrades på plats igen.

Orsaken till den rusande motorn upptäckte vi när vi såg att gasspjällen inte slöt tätt på ena sidan. Nu ett varningens ord till alla ägare av bilar försedda med 45DCOE: Man kan inte vända på gaspjällen! Jag hade vid återmonteringen av spjällen vänt dem med ”78°” uppåner. Geometrilektionerna i skolan lärde mig att en cirkel inte har upp och ner. Men så tydligen ändå. Kanske är det så att kanterna är fasade. Det var inte läge att stå där och skruva. Det var bara att lasta och fara hem igen. Bilen står kvar på trailern och det ger en ganska behaglig arbetsställning.

När jag vänt spjällen rätt (se bifogad bild) slöt spjällen tätt och fint. Nu väntar jag på nya nålventiler.

Fråga: De gamla nålventilerna har storlek 225 men eftersom motorn bara är en 1740ccm kanske det är i mesta laget. Kan jag gå ned en storlek?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng