Sv: Re: Rally byggd Östberg motor

Forum Övrigt SSR Rally byggd Östberg motor Sv: Re: Rally byggd Östberg motor

#81154
mats jonsson
Deltagare

Var det inte så här? -Motorn du nämner är den som Dagge Pettersson hade i den, på den tiden, svarta kortnos som han vann (?)Kolmårdsrundan med runt 1980?? Men: Jag pratade både med Herr P och Herr Ö i mitten i av 80-talet om detta (du Micke kommer väl ihåg mina två MC850 vrak som jag köpte i Norrköping 1983??) och om jag minns rätt så fanns det två motorer till den här berömda kortnosen (som numera finns utanför Östersund). Den ena följde med bilen och när jag på ett SSR-årsmöte i Nyköping runt 1985 pratade med dess dåvarande ägare så satt den i bilen. Den andra motorn fanns ungefär runt samma tid, enl Hr P hos honom själv. ”I fall att..” Vid den tiden så letade jag tvåtaktssonetter och det råkar vara rå att Hr P under en kortare tid ägde en vit sådan. Som hade ch.nr 020.

I Södermanland och Östergötland så ansåg ”Östbergsfilade” motorer vara värstingar i slutet av 70-talet. Man ska komma ihåg att tvåtaktseran förmodligen levde starkast och längst i just Östergötland.

Ett av mina starkaste tvåtaktsminnen tillhör det tragiska slaget. Vid Kolmårdsrundan 1975 eller 1976 gick en av sträckorna utanför Katrineholm på den klassiska ”Ramsjöhultssträckan” Jag vill minnas att detta skedde under trettonhelgen och att det var väldigt kallt. Mitt på sträckan finns en kurvkombination, ett känt avåkaravsnitt, och där kommer en Saab 2T och klipper rätt in i en stor tall. I början av en kraftledningsgata. Bland publiken fanns en ambulansman men jag tänker bespara er de saftiga detaljena. En fotograf tar sitt livs bild, man ser en vindruta lämna karossen precis efter kraschen. En krasch som orsakade en förares död. Bilen hade bara en båge, ingen bur. Fanns inget krav om sådant. Vid målet på sträckan stod föraren fru och undrade vart han hade blivit av. En kompis som hade passerat olycksplatsen straxt efter hade pratat med henne och vid det laget hade ingen förstått katastrofens storlek. När man idag snart 30 år senare tänker tillbaka så är det nästan obegripligt att någon, i rallysammanhang, i en Saab 2T kan ha förolyckats i en Saab 2T på kanske 65 hästar.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng