Sv: Re: Red Hot 92

Forum Övrigt SSR Red Hot 92 Sv: Re: Red Hot 92

#116421
esa
Deltagare

Hej,

Jag gör ett försök till ett samlat svar och hoppas att XP-Niklas inte misstycker till ”trådkapningen”.

Vad högtryckstvätten ger för tryck vet jag inte, men det är ingen super-duper-herrejösses-maskin. Uppskattningsvis kanske 120Bar.

För att få rätt diameter så lägger man ”halva omkretsen” på varje plåtbit. Mao D*Pi/2.

Vad jag tror Dicst är ute efter är hur mycket den ”viker” ihop sig?. Det är nu det börjar bli lite klurigt.

Det har visat sig att en faktor ca 1,33 är användbar.
Ett exempel: Antag att vi vill göra en krök med radien 150mm och vinkeln 90°. Centrumradien på plåten görs då 150mm*1,33=200mm. För att båglängden ska bli rätt i slutänden måste centrumvinkeln göras 90°/1,33=68°.

Om faktorn 1,33 ALLTID gäller har jag ingen aning om, så här ligger fältet öppet för ”trial and error”.

Hoppas detta rätar ut en del av frågetecknen.

/Esbjörn/

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng