Sv: Re: Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a / Sv: Re: Renovering av min gamla Turbo 99’a

    februari 22, 2015 at 10:21 #201925

    Nu har jag inte helt framför mig hur det såg ut det jag gjorde, men jag tror att styrtrycket mättes på den främre ledningen från styrtrycsventilen till bränslehuvudet; trycket på systemet i sig kan du mäta var du vill på vägen till till spridarna. Tror att originalmätaren jag har här har passande banjoskruv dit ja…

    Det LÄTTASTE sättet justera styrtrycket på är att få tag i en styrtrycksventil som går att justera direkt, ja eller nästan; på tidigare 900T bilar satt en ventil som hade en “plugg” insat, som gick att ta bort; tog man bort den så kunde man ställa styrtrycket med en insexskruv. I det stora och hela handlar det ju om hur hårt fjädern trycker mot ventilen; spänner man fjädern får man högre tryck. Och magrare blandning. Ca 1982 tror jag det var.

    Om det gäller små avvikelser kan man i nödfall laborera med fjädern, i en vanlig styrtryckare; och ställa in trycket så.

    Vill man ha större arbetsområde blir det genast intressant med en styrtrycksventil som är lätt att ställa in.

    Själv hade jag vanlig styrtrycksventil tills jag fick reda på hur man lättere gjorde; köpte en ställbar och det blev genast lättare!

    Men du måste MÄTA för att veta; så!
    gör en manomter till styrtrycket asap!

    Att höja systemtrycket ger ett allmänt lyft.

    Mvh Johannes

    Tack för mycket värdefull information. Tog en sväng ut kollade in reservdelsmotorn som är från en 99T -80 5 vxl. Det måste vara en sådan du menar. Ska försöka att få loss den undersöka den.

    Om man vill försöka justera en orginal-ventil. Vad tror du om att justera bimetallens höjdläge med brickor under muttern till höger på bilden.