Sv: Re: Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a / Sv: Re: Renovering av min gamla Turbo 99’a

    december 10, 2014 at 20:36 #177497

    SAAB-klubbens reservdelsshop är guld värd och dessutom snabb och leverera. Kan nu sätta ihop slavcylindern som senare kommer att monteras och provas på motorn när huvudcylindern är klar. Till den väntar jag på ett honingsverktyg för honing av loppet.

    SAAB verkar ha virrat till det ordentligt med centreringen av alufälgarna till EMS och Turbo m.m. Man ska tydligen ha en passande centreringsring till resp fälg som dessutom är olika.

    Mina gamla konringar på framhjulsnaven är tyvärr nerslipade av tidigare ägare, troligtvis för att kunna montera annan typ av fälg. Köpte nya konringar för EMS-fälgar från SAAB-klubben när de inte hade varianten för Inca-fälgar. Om det inte går att få tag rätt konringar så går det nog att svarva ett par.

    Hur är fälgstyrningen tänkt för bakhjulen? Kragringen på bakhjulsnavet nedan är ca 60mm vilket inte är till någon nytta för Inca-fägar. På sid 771-7 nedan står det i texten att man först ska dra fast fälgen med 2 st koniska muttrar och sedan dra två st cylindriska. Sedan ersätta de koniska med cylindriska. 1978 ska det dock ha införts centringsringar.