Sv: Re: Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av min gamla Turbo 99’a Sv: Re: Renovering av min gamla Turbo 99’a

#177497
gv8
Deltagare

SAAB-klubbens reservdelsshop är guld värd och dessutom snabb och leverera. Kan nu sätta ihop slavcylindern som senare kommer att monteras och provas på motorn när huvudcylindern är klar. Till den väntar jag på ett honingsverktyg för honing av loppet.

SAAB verkar ha virrat till det ordentligt med centreringen av alufälgarna till EMS och Turbo m.m. Man ska tydligen ha en passande centreringsring till resp fälg som dessutom är olika.

Mina gamla konringar på framhjulsnaven är tyvärr nerslipade av tidigare ägare, troligtvis för att kunna montera annan typ av fälg. Köpte nya konringar för EMS-fälgar från SAAB-klubben när de inte hade varianten för Inca-fälgar. Om det inte går att få tag rätt konringar så går det nog att svarva ett par.

Hur är fälgstyrningen tänkt för bakhjulen? Kragringen på bakhjulsnavet nedan är ca 60mm vilket inte är till någon nytta för Inca-fägar. På sid 771-7 nedan står det i texten att man först ska dra fast fälgen med 2 st koniska muttrar och sedan dra två st cylindriska. Sedan ersätta de koniska med cylindriska. 1978 ska det dock ha införts centringsringar.



Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng