Sv: Re: Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av min gamla Turbo 99’a Sv: Re: Renovering av min gamla Turbo 99’a

#200399
gv8
Deltagare

K-tronic va? Jag har lite böcker om deras elektronik jag kan skicka över mot lite porto och nån symbolisk slant. Om du är intresserad alltså. Skicka mig gärna ett pm i så fall så kan du få bilder på dem och så kan vi förhandla. Det blir billigt.

När du frågar om det är en K-Jetronic så blir jag lite osäker på om den heter så. Det är i.a.f. ett helt mekaniskt system av Bosch fabrikat. Jag har SAAB’s verkstadshandböcker för hela bilen som är 2 st A4 pärmar och avsnittet om insprutningen är på 52 sidor med noggrann beskrivning av funktion och felsökning. Har inte läst igenom allt ännu. Tar en bit i taget. Men tack för erbjudandet ändå.

Du kan ju börja med att göra om din styrtrycksventil så du kan justera STYRTRYCKET; det handlar om hur mycket fjädern trycker.

Sen är det efter vad jag har förstått bra att höja arbetstrycket en aning; det gör man genom att öka fjädertrycket en aning på reglerventilen som sitter i bränslehuvudet, bakom 16-skallen; gör ett patent så du kan mäta bränsletrycket, både styrtryck och arbetstryck; det är inte så svårt faktisk.

Själv hade jag manometer på styrtrycket konstant, arbetstrycket höjde jag lite vid eet tillfälle, det räcker, då får du lite bättre fjong på spridarbilden.

Kör med lite lite 2 t olja när du kör på bensin, eller lite lacknafta i soppan, då smörjer du spridarna. Har du lite etanol i OCKSÅ så främjer du oktantalet och slipper vatten i systemet.

Tänk på att etanol har större rökmassa; du får bra ”go” på turbon med lagom etanol i soppan!

Med ställbar styrtrycksventil kan du själv bestämma hur mycket etanol du vill ha i tanken…

Att justera styrtrycket låter intresant. Trodde inte det gick att justera styrtrycksventilen. Tar tacksamt emot en beskrivning av detta. Eftersom jag har tillgång till tre styrtrycksventiler så kommer jag att göra lite expriment på den verkar vara sämt.
Det måste vara bra att kunna justera detta eftersom det verkar vara en trend att mängden etanol i bränslet förändras med tiden.

Har plockat isär den styrtrycksventil som gav för högt styrtryck. Felorsaken verkar vara att den lilla tryckkolven som trycker mot det tunna membranet kärvade och hade fastnat i intryckt läge.

Systemtrycksventilen. (Morsole använder ordet arbetstryck, VHB använder ordet systemtryck) Systemtrycket är injusterat med två tjocka och två tunna brickor.

Hade tänkt mäta styrtrycket på ingången till magnetventilen och systemtrycket på filtrets utgång. Kan det fungera ?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng