Sv: Re: Rost o Rök’s kompendium om Motorförbränningsteknik

Forum Övrigt SSR Rost o Rök’s kompendium om Motorförbränningsteknik Sv: Re: Rost o Rök’s kompendium om Motorförbränningsteknik

#146465

saabcustom
Deltagare

Nu har jag äntligen tagit/fått tid att läsa kompendiet. Det blir

[size:26pt]Hatten av ![/size]

för denna skrift. Visserigen håller jag inte på med 2T men det spelar mindre roll. Mycket nyttigt att läsa ändå. Ger upphov till många nya tankar. Ser fram emot rev.B där man kanske får läsa lite mer om turbo / kompressor och sånt.

Varför har ni inte turbo på knallkorksmotorerna t.ex. (ni som håller på att trimma alltså) ?

4-takts-turbo, plenum ??? vad styr dimensioneringen ?

Är det verkligen nån större idé med ett tvärrör på ett dubbelt avgassystem till en v-motor ? Om (som man ofta ser) tvärröret går just tvärs så att systemet ser ut som ett ”H” så borde tvärröret bara bli en ”blindtarm” eller ? Ejektorverkan från båda hållen, liksom ?

Hur/vad kan man lämpligen mäta på sin motor och hur ska man tolka mätvärdena ? (smalbands- eller bredbands-lambda, avgastemp, insugstemp, knacksensor etc, …) Kan man sätta knacksensor på en 2T-motor ? (Man borde kunna ta en APC-box från en og900 turbo tillsammans med en knacksensor och använda det som knacknings/spikningsvarnare om man bara hittar en bra placering för sensorn, eller ??)

Vad styr och vad ska man välja för soppa till motorn ? Vilket oktantal väljer till vilken motor? Etanol helt eller delvis ?

Lite uppslag till saker att reda ut på samma förtjänstfulla sätt som du behandlat de andra ämnena i kompendiet. Det du skriver känns genomtänkt och vederhäftigt. Fortsätt med den stilen !

Tack / Kenth

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng