Sv: Re: Rybergs garage 29/1

Forum Övrigt Projekt / Min bil Rybergs garage Sv: Re: Rybergs garage 29/1

jesprut
Deltagare

@M.broberg wrote:

@jesprut wrote:

@M.broberg wrote:

om du bara planat är det ju lätt att räkna vilken komp du har :).

Nja, lätt att räkna ut är det verkligen inte. Då man måste få fram volymen man tagit bort och förbränningsrummen är ju inte direkt lätta att mäta detta på 😛 Men jag lyckades nog hyfsat med hjälp av mitt rit-program 🙂

Som sagt, om du Bara planat är det lätt. iofs måste du veta hur mkt du planat.

saxxar ett svar från ett annat forum

Har man bara koll på cylindervolymen och kompressionsförhållandet (geometriska) så är det ganska lätt att räkna ut. Har man en cylinder på 500cc och ett kompressionsfåhållade på 10:1 så är alltså volymen över kolven 50cc. Sen får man räkna ut skillnaden i volym som uppstår av den förändrig man gör. Säg att man planar toppen och det försvinner 5cc från volymen över kolven så blir nya kompet 500cc/45cc = 11,1:1

Jag kan formeln för detta båda framlänges och baklänges. Det svåra här är att just räkna ut hur många cc det är man har planat bort. Eftersom förbränningsrummet är typ rektangulärt med med avrundade hörn och lite annat smått och gott och till råga på allt är det koniskt. Så lätt att räkna ut det är de verkligen inte.
Om någon nu vet hur man räknar ut detta med att bara veta original förbränningsrums cc och bortplanat material i mm är jag idel öra.

Det man får gör är att mäta upp förbränningsrummen med vätska efter man har planat.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng