Sv: Re: Rybergs garage 29/1

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Rybergs garage / Sv: Re: Rybergs garage 29/1

    mars 6, 2011 at 18:43 #182596

    Har länge tänkt att göra detta, och nu är det dags 🙂 Kommer lägga upp bilder och instruktioner allt eftersom och även komplettera med lite bilder osv som jag tycker fattas. När den är klar kanske den kan läggas i FAQ ? 🙂

    FAQ Renovering av topplock

    Del 1: Isärtagning

    Här har vi då topplocket, redan borttaget från block. insug, avgas och ventilkåpa är också borttaget.

    Vi börjar med att ta bort fördelaren, vilken bara är att dra rakt ut.

    Nu ska vi ta bort överfallen till kamaxlarna. Till detta behövs en Nr.13 hylsa och ett skaft av lämplig typ.

    Jag brukar göra så att jag lossar på de lite i taget tills kamaxeln inte ligger i spänn längre.

    En kamaxel färdig och 5st överfall lösa.

    Andra kamaxeln också frilagd.

    Nu kan vi ta bort kamaxlarna och lägga undan dem.

    En insugskam och en avgaskam, d.v.s. en med och en utan fördelarspår.

    Nu tar vi och kollar lite på överfallen. Bultarna är nämligen inte likadana. Den undre har ett spår i gängorna, detta är för smörjning till överfallen och den ska sitta inåt topplocket.

    Sen häller vi upp ett bad med lite diesel i för rengöring.

    I med överfallen i badet, så får de stå där och dra till sig lite. OBS! Vid användning av kemikalier osv som diesel, använd skyddsgrejer så som skyddshandskar, glasögon och munskydd.

    Åter till topplocket som nu ser ut så här när kamaxlarna är borttagna. Här ser vi lyftarna blottade.

    Lyftarna plockas ut ur sina lopp. Detta görs enklast med en magnet.

    Nu gäller det att börja ha koll på var grejerna ska sitta när man ska montera ihop allt igen. Och efter som det inte finns några indikeringar 1-16 i toppen vad jag har kunnat se så har jag gjort och följt denna.

    Och här har vi topplocket utan lyftarna.

    Nu är det dags att ta bort ventilerna. Och vi kommer till detta med ventilfjäderbågar.
    Första gången köpte jag denna på biltema, det står att den ska fungera till saab 900 med överliggande kamaxel. Vilket den inte gör! Kanske till 8v det har jag inte testat.

    Åkte då till swedol och köpte denna. Vilken fungerar alldeles utmärkt till 16V.

    Skillnaden som gör att den ena fungerar och den andra inte är denna. Om man kollar på den övre delen på dessa så ser man skillnaden. Den del som ska gå ner emot fjädern är alldeles för kort på biltema bågen, vilket gör att den tar emot kanten på toppen vilket för att den inte når ner. Kollar man på swedols så ser man att den är väldigt mycket längre och dessutom är den justerbar i båda ändarna.

    När vi nu har en lämplig ventilfjäderbåge så är det dags att ta sig an ventilerna.

    Mothåll emot ventilen.

    Mot fjädern.

    Här inne har vi knasterna som vi vill få bort. Verktyg till detta har jag använt en rits och en magnet penna. Ritsen kan man byta ut emot nått annat långt stabilt och spetsigt. Knasterna består av två delar så det är bara att försöka peta bort dessa och plocka ur dem.

    Efter ett tag bör det se ut så här. Alla ventiler mm är bort 🙂



    Sådär, nu är topplocket snart helt tomt. Det som ska göras nu är att ta bort ventiltätningarna.
    Eftersom det är så tight i tryckarbrunnen så är det svårt att komma åt med en vanlig tång. Så jag köpte en ventiltätningstång på ebay och den är helt guld värd 🙂

    Ventiltätningstång in action!

    Några minuter senare är 16st tätningar urplockade.

    Såhär ser det ut utan tätningar.

    Nu bör du ha ett helt rent topplock som är redo för rengöring.