Sv: Re: Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59) / Sv: Re: Saab 900 Aero MY88 (Provbil PF59)

    juli 3, 2012 at 19:48 #191638

    Alla mina kollegor har dissat mig idag när jag visade stereon, men några hade ev. kassettband som jag kan få 🙂 Dom förstår ju inte innebörden av en äkta original stereo! Faktum är att jag har lagt MYCKET tid och pengar på dessa gamla stereos nu, läst otaliga webbsidor/trådar/forum i USA och det finns massor av varianter men jag kan sammanfatta här. Nu ska ni får lära er något 🙂

    Saab Clarion MY85
    – Bandare
    – Equalizer modell manuell

    Saab Clarion MY86-87
    – Ej kompatibel med tidigare årsmodell
    – Bandare där ljudet går ut ifrån stereon via DIN kabel till Equalizern, sedan går ljudet tillbaka till Stereon för att sedan IGEN skicka tillbaka ljudet till slutsteget som sitter monterat bakom Equalizern.. Smidigt!
    – Den klart tuffaste Equalizern, färgstaplar ala 80-tal så det skriker om det. (Se en dålig bild längre ner)

    Saab Clarion MY88-91
    – Ej kompatibel med tidigare årsmodeller (!)
    – Två varianter (Turbo, bild nedan, lite tuffare med Dolby Noise Reduction) vs (900S, Denna jag har)
    – Bandare som sitter i ett rack med inbyggt slutsteg!
    – Equalizer/CD som tillval då går ljudet först ifrån stereon till extra enheten och sedan tillbaka, förstärks och skickas ut. Smidigast att ansluta i bil.

    US-Tillbehörskatalog med MY86-87 samt MY88-91 med bilder:

    Saab Clarion MY92-93
    – Ej kompatibel med tidigare årsmodeller (!!)
    – Två varianter (Turbo) vs (900S)
    – En ORGIE av DIN-kablar.. Here we go.. Stereon har Två tillvals DIN-kablar till Equalizer eller kombinerad EQ/CD som i sin tur har en tillvals DIN-kabel till CD-växlaren i bagagen. Stereon har inbyggt slutsteg för framhögtalaran och en.. (hör och häpna) en DIN-kabel till ett extern slutsteg under passagerarstolen! Clarion har alltså lyckats med konststycket att hitta ytterliggare ett sätt att kombinera allt. Där inget är kompatibelt med tidigare år!

    Nu råkar jag ju ha en sådan stereo också, hehe. I sökandet efter MY88-91 så trillade jag in i en MY92:a och fick den för ägaren trodde den var trasig, men än så länge verkar den fungera. Equalizern är inte min men fick låna den så har den på skrivbordet just nu för att lyssna på radio med 🙂 Observera min fina modellbil som uppenbarligen var viktigare att filma än stereon i denna fil:
    http://saab.doda.se/Film/SaabClarionAudioSystem_900_9000_US_MY1992.MP4

    Detta var den snabba sammanfattningen!

    @Esak wrote:

    Fan vad episkt häftig! Så ska det se ut.

    Lång historia ang koden, tell me more! Har en Alpineenhet som satt i bilarna för svensk marknad, men ingen kod.

    Jag läste ALLA Saab Clarion trådar jag kunde hitta och skapade några till på de stora USA Saab forumen, och skickade ut massor med förfrågningar om någon som kan finna koden till stereon, Saab i Nyköping har jag direkt kontakt med och dom kunde inte finna koden utan Chassienummer som jag inte hade. Till slut var det en vänlig amerikan som spottade ur sig koden, fråga mig inte hur! 🙂

    Mvh
    Henrik