Sv: Re: Saab 900 S bara ljud i 2 högtalare

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 S bara ljud i 2 högtalare Sv: Re: Saab 900 S bara ljud i 2 högtalare

hlp
Deltagare

Njae, så ska det inte vara.

Felet kan ligga lite vart som helst, typ allt mellan huvudenheten till högtalarna, men det mest sannolika är att själva högtalarelementet är kass på ena sidan bilen. Det brukar vara högtalarelementen som går sönder först i de allra flesta ljudsystem. Jag har faktiskt aldrig hört talas om brända högtalarkablar (har säkert hänt någon tjomme dock) – däremot så är det absolut möjligt att bränna förstärkaren, men också det är förhållandevis ovanligt.

Testa att koppla in en annan högtalare i sladdarna, bara för att se om du öht får någon ström fram till högtalaren.

Värt att nämna när det gäller Saab 900 från 98 (kan finnas fler årsmodeller) – tänk på att den vänstra kontakten (sett från baksidan av högtalaren, med kontakterna riktade mot klockan 12) är minus, och den högra är plus. Det är alltså MOTSATT vad det brukar vara. I typ 99 fall av 100 så är det vänstra kontakten som är plus och vice versa, men inte på dessa högtalare.

Skumt? Ja. Men jag har kontrollerat det, och dubbelkollat, ja till och med trippelkollat, och det är såhär det skall kopplas. Vid ytterligare osäkerhet – koppla bara ett vanligt AAA batteri till högtalaren och titta hur högtalaren rör sig när den får ström. Rör den sig utåt så har du kopplat det rätt, då ser du ju var plus- och minuspolen är kopplad, och då vet du. 🙂 Rör den sig inåt så är det felkopplat. Nu är det bara att se till att koppla sladdarna till testhögtalaren rätt (även om det förvisso inte är nödvändigt att koppla det rätt, om man bara vill veta ifall man öht får ström fram till högtalarna).

PS: Jag fick byta de främre högtalare i min 900 (också en 98 års modell) då ena var kass. 😛

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng