Sv: Re: Saab 900 T16 -92, USA-modell

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 T16 -92, USA-modell / Sv: Re: Saab 900 T16 -92, USA-modell

    december 29, 2010 at 17:08 #180716

    @henrikg wrote:

    Hur går det med bilen?

    Mvh
    Henrik

    Hehe, här har det varit dåligt med uppdateringar på ett tag ser jag. Fullt upp då jag har flyttat hemifrån och flyttat ner flickan från Skaraborg. 🙂 Det stora som hänt den senaste tiden är lite extrautrustning i form av extraljus. Bra såhär på den mörka tiden av året så man upptäcker Hälge och hans kompisar i tid. 🙂 Sen har jag fixat ny laddningsregulator för den laddade dåligt. Förmodligen hade jag inte behövt byta regulator då det var dålig jord mellan växellåda och chassi som var boven i dramat. Lite ny kabel så var problemet löst.
    Länkarmsinfästningen fick lite ny plåt inför besiktningen. Besiktningen i mitten av december gav merjobb då det bankades fram ett hål i övre länkarmen i höger fram och ett i hjulhuset höger bak. Plus hävarmen på vänster bakok som kärvar. Snubben drog så hårt att han fick bryta loss hävarmen med brytjärnet. Normalt har det räckt att peta lite med fingret så har armen hoppat tillbaka när den hängt sig då och då. Så det blir att plocka ner och smörja lite. Kan man dela på hävarmen?
    Bättre begagnad länkarm är inhandlad och ska bytas. Blir även byte av reflektorer för att få lite bättre ljus. Sen är det lite mer rostlagning och lackering av stora vingen och bakluckan till våren.
    Har ett Aero-paket liggandes men börjar tveka på om jag ska montera det? Vad tycker ni där ute? Hur vanligt är det med bra utrustade T-16 från 90-talet? Det ska pelas i omlödd box, ska bara lösa justeringen av potentiometrarna på ett smidigt sätt. Funderar på om man ska dra in pottarna i kupén. Har gjort två olika förlängningskablage men inget av dom har fungerat tillräckligt bra. Hur har ni andra gjort för att justera pottarna?
    Innertaket ska fixas, det hänger ner värre än brallorna på dagens ungdom…
    Usch, vad mycket som ska fixas… Får kanske bli ett ryck framåt våren då fjällans veteranare kommer ner. Blir inga större grejor gjorda på bilen då den används till jobbet varje dag. Det är nackdelen med kombinerad bruks/entusiastbil. 🙄

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92