Sv: Re: Saab 900 T16 Cab -91

svart_cab
Deltagare

Byte av sufflett!

Äntligen har jag haft tid att byta suffletten. Resultatet är jag 95% nöjd med. Men det kanske får duga med tanke på noll erfarenhet sedan tidigare.

Tyget som satt var orginaltyget dvs 19 år gammalt! Det är nästan förvånande att det inte var i sämre skick än det faktiskt var.
Egentligen hade jag kunnat fortsätta köra med gamla taket (som inte läckte), men jag ville passa på att byta innan jag flyttar ifrån USA med tanke på att det är betydligt billigare att köpa nytt här. Nu kanske inte det argumentet håller ändå med tanke på att det går att skicka grejer över atlanten hyfsat billigt också 🙄

Det gamla taket hade sett sina bästa dagar. Ffa var sidopanelerna (C-stolparna) och tyget nedanför bakrutan i dåligt skick. Allt tyg var blekt och vinyl förstärkningen runt alla kanter hade spruckit.

Sidopanel (C-stolpe) före byte

Sidospoiler borttagen

Främre bågen var ganska murken

Det är inte fel att ha lite slippapper och ny färg till hands.

Jag behöll innertaket. Det såg ok ut och suffletten går att byta trots att innertaket är kvar.

Att riva är väldigt okomplicerat (egentligen). Det som tog mig längst tid var faktiskt att borra ut de två popnitarna 👿 som håller vajern som löper i sufflettens varje sida. Slöa amerikanska pappslöjdsborr 👿

Att montera tar mer tid. Svårast är helt klart att få till den över delen av suffletten rätt. Bakrutan som kommer som separat del är lättare.

Nya bakrutan

Nya överdelen

Märkning av tyget som ska vikas in och stiftas och limmas mot främre bågen.

Limmet som användes var 3M gasket and weatherstrip adhesive. Att det funkar bra märks när man ska försöka få bort skiten från händerna 🙂

Här fick jag göra om och göra rätt en gång. Att få tyget rätt i både sidled och längsled är det svåra. I efterhand insåg jag att jag kanske inte borde nöjt mig, utan gjort om ännu en gång. Därav blev det inte helt 100%.

Resultatet:

Fick även tag på nya dimljus…

På bilderna från sidan ser man att tyget är lite vågigt vid sömmen på taket framför 4:e bågen på båda sidor. Här borde jag sträckt mer när jag limmade tyget mot främre bågen. Men på det stora hela är jag nöjd 😀

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng