Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 9000 CS 2,0 FTT, Italienaren › Sv: Re: Saab 9000 CS 2,0 FTT, Italienaren
Jo det är så att bilar med TCS har ett elektroniskt styrt spjällhus som är en av de viktigare delarna i TCS systemet. Gasspjällets läge regleras av en elmotor styrd av en elektronisk styrenhet. Styrenheten tar emot info från hastighetsmätare , DI, TCS, insprutningssystemet och motorns temperatur. All denna info görs till signaler till elmotorn som reglerar spjällöppningen. Så när det blir ett fel i TCS systemet så går spjällhuset in i limp home läge och då styrs spjällhuset som ett vanligt spjällhus med en nödvajer som är mycket kort och bilen får ingen tomgång och bryter vid 2000 RPM.
Riktigt krångligt svar men TCS systemet i 9000 är inbyggt i hela bilen liksom och är med och styr det mesta 🙂 Men typ så vet jag att det är 😉