Sv: Re: Saab 900i -85 E85 Edition

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i -85 E85 Edition Sv: Re: Saab 900i -85 E85 Edition

mattem
Deltagare

@plankan wrote:

@mattem wrote:

De två senaste tankningarna har visat en förbrukning på ~1.1 l/mil. Lite konstigt då jag ändå har försökt köra försiktigt och på höga växlar och utnyttja segdraget i motorn på låga varv.

Sådär vinner du inget med dropparna….

Du får använda dig av eco-drive tekniken istället

– Låt inte motorn gå på tomgång i onödan
Använder alltid motorvärmare där det är möjligt, men vid helt kall motor måste man låta bilen få en en viss temp för att inte bli svårkörd pga bränslets egenskaper vid helt kall motor.
– Kör inte på 1:ans växel för länge, högst 2 billängder
Check, gör jag redan
– Accelerera snabbt upp till den fart du vill ha
– Kör sedan med max halv gas.
Som jag normalt gör, får prova det igen
– Hoppa på växlarna, t ex från 2:an till 4:an
Check, gör jag redan
– Släpp gasen i god tid. Vid behov växla ned för ytterligare motorbroms
Har det samma effekt på ett Kjetronic-system som på ett Di-system som reglerar bränsle/luft?
– Planera din körning i god tid. Anpassa farten till övrig trafik så att du inte behöver stanna
Check, gör jag redan
– Frikoppla inte i onödan, bilen kan köras sakta på 2:an
Check, gör jag redan
– Håll avstånd så att du kan planera ”din” körning och se långt fram
Check, gör jag redan, även om tekniken kan förfinas. Ofta svårt i pendlarköerna till/från Malmö från Sjöbo
– Byt körfält för att undvika onödiga stopp eller fartminskning
Check, gör jag redan där det är möjligt

Van vid att köra gamla förgasarbilar så saknar man väl en del av eco-drivingkonceptet. Men frågan är om det har samma effekt på ett system med konstant bränsletryck som på ett modernt elektroniskt reglerat system som helt stänger av bränslet vid motorbroms osv?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng