Sv: Re: Saab 900i -85 E85 Edition

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i -85 E85 Edition Sv: Re: Saab 900i -85 E85 Edition

anderslindh
Deltagare

Hej och välkommen till forumet, du har fattat direkt att det är mycket bilder och projekttrådar vi gillar här – bra där! 😀

@mattem wrote:

Trevlig bil att köra, stark och har riktigt bra segdragningsförmåga och det märks att den är högkompig då toppen är planad 2mm. Lagom lågvarvig, 2000 rmp i 80 km/h och enbart 2400 rpm i 100 km/h :mrgreen: Men mycket av det beror på utväxlingen på växellådan som har sjuans primär dvs 0.78 i utväxling enligt VHB.

Primären gör ju absolut viss skillnad, men sådär mycket skillnad gör den väl ändå inte? :p De 900 jag känner med 7ans gör väl ca eller precis under 3000rpm i 110 medan din skulle göra 2600 vilket väl är i närheten av 8ans primär om inte ännu lägre – Turbocab eller Beeos kanske kan dementera detta.

Vad jag vet finns det flera olika växellådor i dessa bilar och jag tror en stor del av ditt låga varvtal sitter där 🙂 Du kanske kan ta en bild på den lilla skylten som sitter på primärhuset vid främre motorfästet och visa, är nyfiken 😀

Grattis till en OG900 förresten

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng