Sv: Re: Saab 900i -85 “Smurfen”

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i -85 "Smurfen" – SÅLD / Sv: Re: Saab 900i -85 “Smurfen”

    april 4, 2011 at 17:35 #183354

    Dags för en uppdatering! Bilen ställdes av i samband med att vintern smög sig på i december och nu i helgen togs den fram igen. Här har vi en dagsfärsk mobilbild:

    Ska byta till en uppsättning aero-fälgar i påsk. Funderar på att hänga på en turbovinge som jag har liggandes och eventuellt också leta reda på en turboläpp, vad tycker ni?

    Motorn går bra men behöver ett byte av bränslefilter och vacuumslangar både här och där vilket skall göras snarast. Dock är jag mer eller mindre på jakt efter en 900s donatorbil då det inte känns optimalt med en automatväxlad B201i ur soppaförbruknings-kontra-prestandasynpunkt (bilen drar precis under litern/mil vid riktigt snäll körning vilket är alldeles för mycket för en tråkmotor tycker jag). Jag har inget garage tillgängligt och har heller aldrig gjort operationen så det får nog vänta. Tanken och drömmen är dock att detta en dag ska bli en fin sleeper.

    EDIT: Ska även passa på att fråga om någon vet vad det ska vara för dimension på vacuumslang? Sen finns det också flera olika bränslefilter att välja på (56mm och 74mm på speedparts), är det på slangen man ska mäta? Jag har bränslefiltret i motorrummet om det säger någon något 🙂