Sv: Re: Saab 900i -85 ”Smurfen”

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i -85 "Smurfen" – SÅLD Sv: Re: Saab 900i -85 ”Smurfen”

gustavh
Deltagare

Besiktningen i augusti i år gick bra, utom att handbromsen behövde justeras lite vilket kan vara lite jobbigt på gamla bromssystemet. Men efter nya skivor och och klotsar och några timmars svordomar över de gamla oken så gick den även igenom ombesikningen i september utan problem.

Vad som däremot var lite intressant var incidenten som inträffade vid den första besikningen. När besiktningsmannen körde av lyftrampen så gjorde han en tabbe och fastnade med avgassystemet i lyften vilket resulterade i att bilen fortsatte framåt och avgassystemet satt kvar på backen. Jag stod satt och gapade och kunde knappt fatta att det var sant. Efter en tillfällig lagning kunde vi konstatera att själva upphängningen (alltså krokarna) vid mellandämparen hade blivit rejält böjda och inte hade mycket kvar att ge. Jag fick efter lite om och men ett papper från stationschefen som sa att jag kunde lämna in bilen på verkstad och att SBP stod för kulorna. Här är en bild från dagen när bilen är inne för service för nya upphängningar. Tyvärr är inte upphängningarna en reservdel då de sitter fast i bilen så nya tillverkas.

Det som ser ut som rost under förardörren och framför hjulhuset är tectylflammor 🙂

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng