Sv: Re: Saab 900s 5D -91 ”bruksbilen”

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900s 5D -91 "bruksbilen" Sv: Re: Saab 900s 5D -91 ”bruksbilen”

cx-t2
Deltagare

Även jag tror på bränslerelaterat. Låter som den går magert in i döden, så att säga. Hur är det med bränsletrycksregulator på de här 900s?

Mät bränsletrycket, gärna kontinuerligt så du ser vad som händer, när det händer.

Man ska inte byta grejer på måfå. En gång bytte jag allt i i en bränsleinsprutning från en begagnad bil till min. Allt på tändningssidan var också endera överflyttat eller nytt. Hade monterat en ny kat. Besiktade bilen över 10ggr med nedslag på HC varenda gång.
Till slut mätte jag kompressionen. Den antydde svagt sänkt kompression på mittencyl. Rev toppen. Läckage mellan 2 och 3 cyl. De jobbar så att då den ena är i kompression så är den andra i avgas. Komprimerade gaser pumpades till avgasröret via läckaget. Sedan dess letar jag rätt på felen först.

Bränslefiltret kan du iofs byta direkt om du inte vet när det gjordes sist. Det är dock inte det som är ditt problem. Igensatt bränslefilter brukar inte märkas förrän man vill ha in mycket bensin och köra hårt. Då snor det tryck av spridarna som bottnar. Det är därför som så få märker av problemet – de kör sällan så.

Det är min åsikt att du, som SaabAero föreslog, måste bygga en bränsletrycksmätare. Den har du nytta av sedan också.

Förresten, får bränslepumpen ström när det händer?

/Mattias

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng