Sv: Re: Saab 900S ”Gamle Svarten”

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo Sv: Re: Saab 900S ”Gamle Svarten”

reino
Deltagare

@Big Nyz wrote:

Hade för mig att Aeron i USA hette EMS? Så jag tänkte bara att det vore lite exklusivt. Jag har också funderat lite att det vore snyggt att byta ut Saab-emblemet på sidan av motorhuven till det gamla turbo-emblemet, den med ”o” format som en snurra. Riktig sjuttiotalskänsla. Men ingen lätt sak att hitta sådana på en random skrot…

Har du fått tag i fräscha trubbkofångare? Jag har gått igenom säkert ett dussin gamla saabar på mina lokala skrot, men inte hittat några som är riktigt mint.

Finns en bakkofångare på en bil hemma hos svärmor. En 83as turbo. har tagit listerna mellan kofångare och hjulhus från den med, men vänster fram var tilltryckt så jag behöver en sån. Kan ju visserligen skaffa fram såna kofångarförlängningar som sitter på 84-87, men jag vill hellre sminka bilen som en 83a, då jag har flera grejer som stämmer överens med den årsmodellen.

Har ratt, plus ett gammalt turboemblem till den, har bakre kofångaren samt några lister som sagt, plus grillen och bakluckeemblem som är gula med silverkant. Det jag behöver nu är främst kofångaren fram, frontspoilern, listen vänster fram samt två till turboemblem i gult och silver. Svåra saker att komma över vissa av dom. 😛

Riktigt gamla turboemblemen fanns väl bara -77 till -79 eller nåt om jag inte minns fel. Hade samma tankar förut att ha såna, men dom hittar man ju, precis som du säger, inte överallt direkt. Dom som trillar ut på Tradera.com lite då och då går oftast för flera hundra, närmre tusenlappen.. Beroende på skick då.

Saab fick ju inte ha dom för att Skandia tyckte ”O”et var för likt deras logga. 😉

Nån som vet om det skiljer nåt på kofångarna mellan 82-83 och 84-87? Vet att kofångarna fick bredare dekorlist där vid -82, men ändrades dom nånting inför -84 när dom bytte ut listerna mot kofångarförlängare?

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng