Sv: Re: Saab 900S ”Svarten” aka projekt TrubbelTurbo

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo Sv: Re: Saab 900S ”Svarten” aka projekt TrubbelTurbo

reino
Deltagare

👿

Man ska fan inte göra saker med bruksbilen ibland..

TÀnkte ju byta motor i helgen och tÀnkte att 3 dagar rÀcker vÀl..
Det hade det sĂ€kert gjort, om nu inte konpinnen satt kvar pĂ„ motorn som skkulle i, samt att den inte rörde sej en millimeter. 👿
Verkstadshandboken sa ”-Skruva lös muttern och knacka försiktigt ut konpinnen.” YEAH RIGHT!

DĂ„ gamla motorn fortfarande satt i bilen, dock strippad pĂ„ all som behövde lossas, sĂ„nĂ€r som drivaxlar, servopump samt vĂ€xellĂ€nkage, sĂ„ bestĂ€mde jag mej för att retirera och plocka ihop den gamla motorn igen, mest för att kunna köra med den. JĂ€vlas ihop med allt som det ska sitta, rĂ„kar sĂ€tta slangen för vevhusvent lite fel, sĂ„ mĂ„ste brĂ„ka med den en stund. FĂ„r ordning pĂ„ det och jĂ€vlas vidare. Lyckas sjĂ€lvklart dra av en av skruvarna till insuget. ( 👿 GAAAAH!!!!) Jaja chansar pĂ„ att resten av skruvarna hĂ„ller fast ordenligt.

Fifflar vidare och fÄr ihop allt till slut och hÀller i kylarvattnet igen.
SKITEN LÄCKER!!!! Har inte fĂ„tt 100 tĂ€tt pĂ„ insuget och det trycker ut vatten precis vid tempgivaren. Trots ny packning.. MĂ„ste lös med det igen sen med andra ord.

Sen hör jag ett annat orovÀckande pysgurglande. Kommer ifrÄn vÀnster fram.
Till historien hör Àven att jag bytte oljekylen till en frÄn en trubbnos, sÄ jag fick rÀtt kassett.
Tror man inte pĂ„ faan dĂ„ att den trycker ut olja vid ena anslutningen!! Totalt gĂ€ngpaj pĂ„ yttre anslutningen. Jippie…

Tjejen hjÀlper till att bÀngla av slangarna frÄn orginalkylen och vi försöker fÄ pÄ den istÀllet. VÀgrar ta gÀng pÄ yttre, samt att inre anslutningen nu helt saknar gÀngor pÄ den med.
YAAAAYYY VAD GLAD MAN BLIIIR!!! 👿 ➡ đŸ˜„

SÄ summan av allt Àr att jag mÄste fixa lÀckan vid insuget samt en ny oljekyl, gÀrna med friska slangar med. Men man har lÀrt sej iaf att viktigast nÀst efter förberedelser Àr helt klart TID nÀr man ska göra sÄnt hÀr.
Jaja BÀttre lycka nÀsta gÄng. FÄr se en liten vinst i att motorn över huvud taget gick igÄng ÀndÄ, Àven om lite instÀllning av tÀndningen behövs.

SĂ„ hĂ€r lĂ„ngt kom jag innan det var dags att inse att det aldrig skulle gĂ„ som planerat.. 😐

Genom att fortsÀtta anvÀnda denna webbplats godkÀnner du anvÀndandet av kakor. mer information

Dina kakinstÀllningar för denna webbplats Àr satt till "tillÄt kakor" för att ge dig den bÀsta upplevelsen. Om du fortsÀtter anvÀnda webbplatsen utan att Àndra dina instÀllningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan sÄ samtycker du till detta.

StÀng