Sv: Re: Saab 900S “Svarten” aka projekt TrubbelTurbo

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo / Sv: Re: Saab 900S “Svarten” aka projekt TrubbelTurbo

    oktober 21, 2012 at 20:46 #193361

    👿

    Man ska fan inte göra saker med bruksbilen ibland..

    Tänkte ju byta motor i helgen och tänkte att 3 dagar räcker väl..
    Det hade det säkert gjort, om nu inte konpinnen satt kvar på motorn som skkulle i, samt att den inte rörde sej en millimeter. 👿
    Verkstadshandboken sa “-Skruva lös muttern och knacka försiktigt ut konpinnen.” YEAH RIGHT!

    Då gamla motorn fortfarande satt i bilen, dock strippad på all som behövde lossas, sånär som drivaxlar, servopump samt växellänkage, så bestämde jag mej för att retirera och plocka ihop den gamla motorn igen, mest för att kunna köra med den. Jävlas ihop med allt som det ska sitta, råkar sätta slangen för vevhusvent lite fel, så måste bråka med den en stund. Får ordning på det och jävlas vidare. Lyckas självklart dra av en av skruvarna till insuget. ( 👿 GAAAAH!!!!) Jaja chansar på att resten av skruvarna håller fast ordenligt.

    Fifflar vidare och får ihop allt till slut och häller i kylarvattnet igen.
    SKITEN LÄCKER!!!! Har inte fått 100 tätt på insuget och det trycker ut vatten precis vid tempgivaren. Trots ny packning.. Måste lös med det igen sen med andra ord.

    Sen hör jag ett annat oroväckande pysgurglande. Kommer ifrån vänster fram.
    Till historien hör även att jag bytte oljekylen till en från en trubbnos, så jag fick rätt kassett.
    Tror man inte på faan då att den trycker ut olja vid ena anslutningen!! Totalt gängpaj på yttre anslutningen. Jippie…

    Tjejen hjälper till att bängla av slangarna från orginalkylen och vi försöker få på den istället. Vägrar ta gäng på yttre, samt att inre anslutningen nu helt saknar gängor på den med.
    YAAAAYYY VAD GLAD MAN BLIIIR!!! 👿 ➡ 😥

    Så summan av allt är att jag måste fixa läckan vid insuget samt en ny oljekyl, gärna med friska slangar med. Men man har lärt sej iaf att viktigast näst efter förberedelser är helt klart TID när man ska göra sånt här.
    Jaja Bättre lycka nästa gång. Får se en liten vinst i att motorn över huvud taget gick igång ändå, även om lite inställning av tändningen behövs.

    Så här långt kom jag innan det var dags att inse att det aldrig skulle gå som planerat.. 😐