Sv: Re: SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas) Sv: Re: SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

hotrodder
Deltagare

MEGASUPERBAMSINGMÅNGABILDER[size:20pt]UPDATE!![/size]

Postar upp det senaste pysslet på 92´an…
Lördag-söndag gick mest åt till jobb med el el el el å åter ännu mer el…….

Drog ihop sej för uppkoppling av alla funktioner och instrumentgruppen letades fram. Den visade upp ett ganska så sorgligt skick med olika färg på visare och en ”oäkta” mätartavla på tempen. Hastighetsmätaren visade sej dessutom vara frikostigt smord med något som liknade svart motorolja. Fick bomba isär alltihopa i småbitar för att kunna tvätta rent och putsa upp.

Hittade en kass mätare i allt medskick som hade rätt tavla och med lite övertalning fick jag nåljävulen att släppa. Lite guldfärg på visarna fick till någorlunda rätt kulör även på klockans helvita och närbilden visar ett värre resultat än vad det blev.
Sen när man e full av iver så brukar man kunna bli riktigt jobbig *ler*
Därför, dags för; HOTRODDING av Amperemätaren…

Då 92´an har blivit belönad med en växelströmsgenerator som behöver en lampa för att ”komma igång”. 92´an är ju bara utrustad med mätare för koll av laddning och jag ville ju ha denna laddlampa på panelen, men givetvis kunde jag INTE acceptera en iborrad simpel Biltemavariant. Närå…dags för att vara skitjobbig…

En beg. hastighetsmätare i medskicket hade en lämplig panellampa med rätt utsende som jag ville försöka gifta in i amperemätarens tavla. Det fanns plats på andra ställen men kändes mest logiskt att placera den ihop med ”laddmätaren”

Borra, fila, pyssla, meka, pilla…

SKITBRA!! å smutt som tusan.

Ordnade sedan upp råttboet under den tillfälligt upphängda instrumentbrädan. Borrade in en huvudströmbrytare samt byggde ett fäste för en liten säkringscentral/blinkrelän och fortsatte dagen liggandes på bilgolvet med nävarna upp under brädan.

Klädde den andra kickpanelen samt kopplade in delningsfilter, tätade runt basarna och gjorde klart för den slutgiltiga monteringen.

Blåste iväg till ”skräddarn” och hämtade upp nya vindtätningslister till dörröppningarna och gjorde slutmontering av kickpanelerna, avslut mot instrumentbrädan som sista moment drog jag fast brädan för gott.

Stefan på Ryds Glas Fd. Lindgrens Glasmästeri dök upp enligt överenskomelse på måndag kväll och monterade rutor.
STORT TACK!! till dej Stefan, som inte ens ville ha en spänn för besväret.

Blåste iväg till ”skräddarn” och hämtade upp det nysydda innertaket…

Å till Berits oförfalskade glädje var det nu dags för ”Team Tängtorpet” att montera innertak…

Blev super.

Ny dag å ny iver imorgon… INTE MISSA!!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng