Sv: Re: SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas) Sv: Re: SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

hotrodder
Deltagare
Chakka wrote:
Instämmer, grattis! Och vad snygg den är i dagsljus, när formerna verkligen kommer fram i lacken. Nu när allt är lagligt och godkänt vill vi veta mer om hur den är att köra också! 🙂

Tjae.. man känner sej ruskit mycket i vägen när långtradarna susar förbi i nittio knyck som ljudlösa fjärrtåg. Just mycket fortare än 85 känns fruktansvärt plågsamt för ”den lille” och den borde nog få lämna plats åt nåt som mäter upp mot utsidan. men i stan och efter gamla vägen känner man sej mer hemma.

Well dags för en liten update på senaste veckans petande..
Kände jag behövde en lite annan sorts stimulans så jag rullade in Willysen i verkstan…

Motorummet gapade tomt och abstinensen efter Jeepåka har aldrig varit så våldsam…

Den nyrenoverade lådan skulle kopplas ihop med transferlådan och slutligen monteras på den nyrenoverade motorn.
För den nyfikne…
Motor; Volvo B230E (-87 740)
Växelåda; BW-35 automat (Volvo 240 -79)
Adapter; Julle ”Hotrodder”
Transfer; Orginal Willys

Måste lyfta motorpaketet skapligt högt för att nå upp över Jeepens rambalkar men efter några nervösa minuter satt maskin på plats och ihopmonteringen kunde börja på allvar.

Första provkörningen med min tidigare i vinter byggda timmervagn.
Så blev det lite tid över till 92´an igen…

Ett oerhört äckligt handskfack eller rättare sagt resterna av ett sådant hämtades ner från lagret. Knappt så de gamla mögliga reterna kunde tjäna som mall. men efter lite mätande hade jag kapat ut nya delar ur en 0,75mm ytbehandlad byggnadsplåt.

Orginalet består av grå papp men jag lyxade till det och klädde insidan med vinylen som så småningom kommer hamna på fler ställen. Popnitade dock ihop det hela för orginalutseendets skull. Askoppen har även den nu kommit på plats.

Så var det då dags för fortsättningen på bygget av bumpa bumpa lådan och nu är turen kommen till själva huvudenheten.

Med lite mätande så fanns ett fäste på plats under batterilådan. Ergonomin är helt förkastad men hanteringen blir inte så tokig ändå eftersom coupen är liten och jag når stereon utmärkt. Om inte annat finns det ju fjärrkontroll. Helst skulle det varit en med sladd så man kunde kasta stereon i skuffen eller under nån panel.

En täck kåpa tillverkades av plåt som kläs med grå filt och utrymmet under instrumentbräda och runt stereon kommer bli mer avancerad än bara denna kåpa… Inte missa!!

Känner bara en liten aning av panik just nu då det nyligen blivit klart att ställa ut 92´an på Motorrevyn i Bollnäs den 5 april och att SHRA vill ha den på sin utställning i Ö-vik 1 maj. Som om inte detta vore nog så har vi ju vår egen motormässa här i Östersund där husbilsföreningen bla. ska ha en monter, så nu blir det full rulle framöver.
Nu ska jag sova för imorrn har vi årsmöte här på gårn och sen ska jag dricka öl, skål på er!!
Hörs till veckan om det går som det ska :jobbar:

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng