Sv: Re: SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas) Sv: Re: SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

#119631
hotrodder
Deltagare

För alla bilstereonördar…
Dags för en BUMPA BUMPA UPDATE!!

Det visade sej att det först tilltänkta utrymmet under baksätets sittdyna helt enkelt inte räckte till för Alpine basens storlek. Inte så att volymen blev för liten (25 liter enlig spec) utan snarare basens rent fysiska mått gjorde placeringen omöjlig om man inte ville sitta uppe under taket bak. En skräddarsydd låda i skuffen blir alltså lösningen och fast jag är en STOR motståndare till allt vad baslådor i skuffutrymmet heter var det bara att krypa till korset.


Första steget blev att försöka knö in 900 ryggdelen i den så mycket smalare 92´an. En tidigare efarenhet från rodden som oxå är toksmal bak där ett 9000 säte passade exakt sedan mittarmstödet tagits bort fanns med i tanken. Efter en rundvandring på skroten med måttbandet i högsta hugg ställdes siktet på 900/9-3.


Efter några mätkontroller så visade det sej att mittarmstödets 20 centimeter var just det som behövde tas bort för att nå den smalare bredden och slakten på 900ryggen kunde påbörjas.


Orginal 92´ans ryggstöd fick agera mall till ett nytt bakstycke i plywood som blir stomme för det nya baksätet.


Efter diverse mätning av sätesryggens vinkel och utrymmet i skuffen beräknades lådans volym enligt elementets specningar och delarna kapades ut i 16mm MDF-board.


Lådan limmas och skruvas samman, skarvarna tätas med silicone och kläddes sedan med samma material som skuffgolvet. Provmonteringen i skuffen blev trots allt till belåtenhet. Lådan stjäl inte så fruktansvärt med utrymme, den är inte mer än 250mm djup och monteringen blir ganska så smutt.


Med lådan på plats var det enkelt att lägesbestämma element och portens placering i förhållande till sätesryggen. Förstärkte även islagsmuttrarnas infästning för att kunna montera ryggen stumt för att slippa oönskat skrammel och vibbrationer.


Sätets stoppning togs bort i öppningen för element och port men det syns ingenting när klädseln är sträckt och monterad. Komfororten bak är satt i andra hand men efteren en provsittning så känns baksätet bättre än orginal 92.


”Aeroportens” längd är beräknad och volymanpassad mot låda/element. Fästen för själva lådan och slutmontering är gjord och nu börjar det vara riktigt nära…


Det rockar som fan rent ut sagt och det är en mycket surreralistisk känsla att åka tvåtakt och ha den dynamiken, nivån och kvaliten på ljudet med endast ett par små diskanter under instrumentbrädan synliga.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng