Sv: Re: Saab 92 A

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 92 A Sv: Re: Saab 92 A

solveslamsug
Deltagare

Wikipedia:

92: januari 1950 – november 1952. Vagnen hade sealed beam-strålkastare med separata parkeringsljus; droppformade bakljus; tvådelade stötfångare; batteriet placerat under bagagerumsgolvet; bensintanken placerad längst bak med påfyllningslocket mitt på bakstammen; inredningen lackad i grått.
92B: december 1952 – december 1956. Bagagerumslucka; större bakruta; batteriet flyttat till motorrummet; bensintanken placerad mellan bakhjulen; förbättrade stolar; fler karossfärger för kunden att välja mellan. Hösten 1953 införs kromlister på skärmarna; nya fälgar; normala strålkastare med inbyggda parkeringsljus; triangulära dragskydd i dörrutornas bakre hörn; inredningen lackad i karossfärgen; motoreffekten höjs hela tre hästar. Hösten 1954 införs rektangulära bakljus. Hösten 1955 införs 93:ans hela stötfångare.

Totalt tillverkades 20 128 Saab 92 av båda varianterna.

I informationen på wikipedia benämns den först versionen bara som 92. Jag reserverar mig för att författaren till Wikipediaartikeln har fel? Men som källa står:

”” Saab – bilarna de första 40 åren av Björn-Eric Lindh, 1987. ISBN 91-86442-30-9″”

Jag tolkar även Saabmuséets information på samma vis(länk nedan):

http://saabmuseum.com/en/saab-model/saab-92/

Ni får ropa om jag är helt ute och cyklar, men jag tolkar beteckningen ”a” som en efterkonstruktion. När bilen producerades hette den rätt och slätt bara 92.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng