Sv: Re: Saab 92 husbil. Igen.

Forum Modellspecifika forum 92/93 Saab 92 husbil. Igen. Sv: Re: Saab 92 husbil. Igen.

hotrodder
Deltagare

Lite tankar,

Bil idiot, märkesnörd eller whatever men ett gemensamt intresse är något som förbrödrar på ett märkligt sätt. Som många här redan vet så står jag med en fot i många läger som roddar, jänkare, å bl.a balla européer. Märkligt som tusan tycker en del och som en nära kamrat utryckte en kväll;
Julle… jag e f*n mej bekymrad… vad har det tagit åt dej??
Utan att ringakta någon men den killen är ganska så insnöad på just en specifik sak och är inte jättevärst impad av Saab. Jag har satt allehanda olika fordon i händerna på honom från motorvåldsamma T-23´or till taksänkta Opel Asconor men likt förbannat med en åsnas tjurighet framhärdar han bara just sitt intresse.

Jag tycker allt som rullar e fränt och uppskattar en T-Ford från 1923 lika mycket som en Saab Monte-Carlo från -66. Jag kanske inte skaffar med en T-Ford från -23, kanske inte en Monte från -66 heller och har ärligt lite svårt att förstå avgudningen när det gäller Sonetterna men… Det är fränt och jag fäller absolut ingen som är fullständigt insnöad på just Sonetter, Bubblor, T-Fordar eller vad just knäböjningen nu gäller.

Har varit med och arrangerat Sreet Rod Nats ett par gånger här i Östersund. Det är SSRA´s genensamma årsmöte som någon av de lokala klubbarna som är spridda över landet ordnar och det brukar bli sådär en 2-300 roddar. Det är jättehäftigt men med lite objektivitet så ser man en gemensam nämnare då det i princip endast är röda, svarta, gula, vita, blå Ford -32´or… Åsså röda, svarta, gula, vita, blå Ford -34´or i långa rader.

Alla står och beundrar sina roddar och det är lite av ”klubben för inbördes beundran” (f-låt liiite generaliserat) Men… så bullrar det till och in på området rullar en gnisten stukad Cheva från -37 med raka rör. Raksexan sitter kvar men är belönad med ett hemsvetsat trippelinsug med förgasare av okänt ursprung. Stora bitar av golvet försvann redan femtiotvå och besiktning ska vi inte ens prata om. Killen berättar att det är farfars gamla åk som han å polarn vevat igång eftersom det är Nats och jag kan inte i ord beskriva hur det värmer om alla… Inklusive fjolårets mest omskrivna roddägare som sopat rent på alla prisbord tycker det är hur häftigt som helst men i alla läger finns det i regel alltid någon surkart.

Jag drog hem ett Dodge lik från 1928 som var bortslängt, nergrävt och glömt sedan många år. Polarna skakade bara på huvudet och man fick ha fingertoppskänsla när jag annonserade efter delar. Orginal var ordet som repeterades som ett mantra när man ringde på annonser och lögner staplades på hög eftersom målet var att bygga rod. Tio kvadratmeter plåt senare och kanske 3000 arbetstimmar ser den ju rätt just ut och vad får man ibland slängt i ansiktet nu? Jo! Men… varför har du inte byggt den original…
Att vraket var skit och inte ens med god vilja kunde räknas som bil tas ingen hänsyn till, den är ju inte original och då är arbetsinsatsen hos en del vatten värd. Vad trött jag blir på sånt!

Wheels nats i Stockholm arrangeras varje år. Jag och en polare var ruskit sugna på att åka ner. Min storkubiks försedda Firebird sög soppa som avloppet i badkaret och det gick bara inte att få den under en å åtta oavsett hur änglalik man var bakom pedalen, uppåt fanns däremot inget tak. Well, ingen var sugen att följa så vi utrustade oss med ett välfyllt bensinkort och reste söderut. Till saken hör vi har bekanta i Stockholm som tillhör ”finkulturen” som springer på Café Opera å sån skit *ler*

Vattenfestivalen var inne på sina sista år och givetvis blev vi två originella raggare medbjudna ut. Dricka vin och prata karriär, aktier och sådan har väl aldrig varit ”my case” men samtidigt har jag inte direkt svårt att inrätta mej efter omständigheterna (fy F*N för vin..)
En av grabbarna jag kom i samspråk med hade kritstrecksrandig kostym och en Rolex på handleden. It ansvarig på någon bank eller vad tusan han nu sysslade men golf var tydligen ett jätteintresse, han böjer sej över mot mej och viskande frågar han…
Du… Maria har berättat ni åkt ända från Östersund i en bil som drar TVÅ LITER milen för…. för att åka bil på stan?
Han tittade på mej ungefär som att han misstrodde sin uppgiftslämnare och jag frågade bara ett stilla, ja och…?

Han harklade sej, såg lite besvärad ut och utvecklade sina tankar om nödvändigheten med detta och hur tusan man ens kunde komma på tanken. Jag kikade allvarligt på honom och fortsatte,
Du.. jag känner folk som åker till ända till Florida för att spela golf.. ska vi fortsätta att diskutera vansinniga intressen?
Han var tyst en lång stund och det synders hur han funderade och till slut sa han…
Mmmm det har du helt klart en poäng i……?
Vi röjde på som vanligt och ärligt talat så var det skitkul, om inte annat för vi var oss själva och körde inte någon påklistrad jävla finlirarstil. Fortfarande än idag surrar Marias kompisar om oss och tjatar om kan inte dom där två bildårarna komma ner igen.

Förbrödring alltså, oavsett du åker en trött helt original med ståltråd lagad V4 från -77 som putsnissens petrenoverade TT-Sonett. Vad jag däremot inte förstår mej på är när putsnissen fnyser åt V4´an och inte tänker längre tänker längre än att intresset oavsett vad oftast stärker och skänker en oerhörd tillfredställelse till sin ägare. Surdegar som jäser och baktalar någons intresse är bla. det värsta som finns och gillar någon att ha sina Picasso´s i bankfacket eller en hylla med sockerskålar *blinkar* mot Kaparn… så låt dom ha det då.

Det är inte lite fascinerande vad husbilen väcker intresse hos olika grupperingar och igår mitt på dan la jag ut en liten hint på saaburboklubbforumet
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=205256
På mindre än två dagar har den lästs 597 gånger… och det lokala ”tryck & pys nissarna” mobiliserar, HÄRLIGT!!
Värre är det givetvis här och när jag kollade igår så hade tråden varit uppe mer än 34 000gånger….
Idag står räkneverket på 38819 träff…
Det är ju helt sanslöst!! så vi kan helt enkelt inte vara helt vrickade *skrattar*

Kontakt har tagits både med SFRO´s representant och Bilprovning för ursprungskontroll. Jonas har som han skrev inte hittat några uppgifter i gamla arkiv/register. Men då vi har fullständig dokumentation från byggherre till dagens datum. Kort som visar interims-nummerskylten samt originalkvitton på dessa skyltar så har vi mer än väl bevis på att husbilen är ett orginalfordon (vilket härligt ord va?) så är iaf. inte jag orolig och vi räknar kallt att det ska lösa sej.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng