Svar till: Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -60 (Ultimata banbilen) / Svar till: Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

    december 1, 2012 at 01:39 #50116

    Det skall erkännas att det är långt mellan uppdateringarna. Men nu är vi på det igen.

    Dagens ämne bygga sig en framvagn
    Har efter lite pyssel förlängt A-armarna på saaben samt anpassat fästerna för saab OG900

    a-arm1
    Undre A-arm förlängd och klar

    a-arm2
    Undre A-arm och og900 spindeln monterad och klar

    a-arm3
    Övre A-arm förlängd och monterad i bilen

    Det var lite pyssel för få till rätt camber när jag förlängde A-armarna. Snackat lite med “Fuling” johan, föröker hänga med på allt han säger och tackar gudarna att han är så pass tålmodig med en förvirrad hälsingen. Efter att fått lite goda råd hur det ska se ut för få en bra framvagn så tog jag ett ett eget intiativ på gott eller ont. Kom på att jag ville ha 0 camber på framvagen nu när jag smäller ihop den och fixar finliret med att uppnå minus 2 grader camber senare

    Så jag lodade in bilen, så den stod plant, sen smackade jag ditt förlängningsrören på A-armarna och tryckte ditt skiva, spindel o hela klabbet. Hissade upp allt så drivaxel och A-armar stod rakt ut i 90 grader, jagade vattenbubblan på vattenpasset och fick in anläggningsytan på skivan att bli precis rak, där hade jag min 0 camber och det är det som är utgångsläget. När allt annat sitter på som fjäder, styrning osv ska jag börja jaga efter minus 2 camber som fuling tycker jag ska ha på framvagnen och om min plan fungerar nu så ska jag “bara” behöva schimsa övre A-arm för nå detta!

    a-arm4

    a-arm5

    Med framvagnen på plats för första gången på fem år börjar den likna en bil igen

    a-arm6

    a-arm7

    Med framvagen på plats så kan jag börja med att få till omplaceringen av styrsnäckan och änterligen börja med coilovern

    a-arm8
    Det tar sig