Sv: Re: Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -60 (Ultimata banbilen) Sv: Re: Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)

#201871
kortnos
Deltagare

Och så har det hänt lite i garaget i Årskogen, eller nu underdriver jag en del 😀


Det var en del mäckel innan jag fick ned henne på mina egenbyggda motorfästen, två fram och ett bak. Frågan är egentligen om jag sänkte ner motorn i bilen eller om jag trädde upp bilen på motorn. Två orginal motorfästen fick ryka, varav ena kapade jag bort. Även generatorn fick ge hädan samt turboböjen innan det gick att skohorna ned en T-16 motor i det lilla, lilla (med betoning på det lilla) motorutrymmet.


MINA DAMER OCH HERRAR! ned kom den tillslut. Framför er ser ni en Saab 95 från 1960 med en 16 ventils B202 turbomotor. Jag vet inte hur det är med er men för mig är det första gången jag ser en t-16 i en kortnos och jag skulle våga påstå att det är extra ovanligt i en kortnos kombi!


När jag byggde hjälpramen för ett par år sedan tyckte jag den var grovt överdimensionerad och onödigt stor. När jag byggde motorfästerna tyckte jag att dom blev överdimensionerad och onödigt grova. Men nu när denna klump till drivlina sitter på plats, känns allt detta väldigt väldigt vekt och litet, man ser dem knappt.


Nu är det fullt


Det jag oroa mig för var egentligen inte ett problem, det fanns andra saker som tog in men toppen var inte en av dem


Nästa huvudvärk är om jag egentligen kommer få plats med höger lykta, turbon och fördelaren tar otroligt mycket plats, här krävs det lite fintänk för hur jag ska lösa detta


Trodde i mitt enfald att jag skulle få plats med bromsservon, men nu när motorn är där så försvann den plats jag trodde jag kunde ha den. Vill gärna behålla dom stående pedalerna, så har den uppe på torpeden kanske inte är möjligt. En variant är att ha den på samma ställe som rod folket, alltså under förarsätet eller under baksätet. Få se vilken variant det blir.


Nu ska jag bara lista ut vilka kablar jag ska behålla och vilka jag fimpar, tänkte behålla allt som motor behöver och dra en elhärva från en v4 kombi jag har stående ut på en åkern för resten, känns lättare att börja från det hållet än att reda ut det här ormboet av kablar

Nu skall jag ”fintänka” och ägna resten av vintern åt hur jag löser el och vattendragningen.

Fortsättning följer 🙂

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng