Sv: Re: SAAB 96 1300 S – Sleeper projekt

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 1300S – Sleeper projekt Sv: Re: SAAB 96 1300 S – Sleeper projekt

96GT
Deltagare

@JohnA wrote:

Ååååå wankel! 😀 Jag var nära att sätta en street-portad 12A-motor i min lilla Fiat 126 för 20-talet år sedan men insåg att jag förmodligen skulle köra ihjäl mig. Hade tänkt sätta motorn på platsen för passagerarens fötter med kort kardan till en kortad stel bakaxel.

Vet att wanklarna är populära att sätta i VW-bubblor bl.a. Största bekymret med inpassningen brukar väl vara att få plats med tråget då det går så djupt nedanför vevaxeln? Hur löser du detta på en Saab som dessutom är tänkt att bli låg? Höja växellådan?

Läckert projekt hur som helst!

Hmm… Det där med oljetråget tror jag att jag hört förr. När det gäller inpassningen av wankelen är jag lite osäker. Jag har höftat lite och det verkar som om det går att skohorna ned den på tvären med en 850-låda. Självklart måste vinkelslipen fram, nya mptorfästen och troligtvis måste hjulhusen knackas ut någor på bägge sidor. Skall ta ned motorn till verkstaden om inte allt för länge, vi får se då om det är en showstopper 🙂

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng