Sv: Re: SAAB 96 1300 S – Sleeper projekt

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 1300S – Sleeper projekt Sv: Re: SAAB 96 1300 S – Sleeper projekt

magnumr
Deltagare

Äntligen ett lite spännande projekt!
Kul med 13B-motor också!

Har du tänkt att ha kvar motorn fram med framhjuldrift, motorn fram och bakhjulsdrift eller mittmotor/svansmotor?

Om du väljer någon av alternativen framhjulsdrift, mittmotor eller svansmotor så tycker jag att du ska kika på om du kan ha en Renault UN5-låda (transaxel) ifrån en Renault Master (täckt transportbil) ifrån någon gång på 1980-talet. Denna växellåda är lite lägre växlad än UN1-lådan (som jag själv har i ett VW-bussprojekt med Subarumotor) och lär därför passa en högvarvig wankelmotor ganska bra. Dessutom kan man vända på diffen (kronhjulet) beroende på om man vill ha svansmotor eller framhjulsdrift/mittmotor. Det är även lös kopplingkåpa på denna motor så du kan ta bort den och svetsa ihop med svepet ifrån en Mazdaväxellåda.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng