Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Janne Hagnell
Moderator

I’ve got some good news and I’ve got some bad news… :duck
De goda är att jag idag måttade med Weberfuggen direkt på insuget och – den passar! :CE Fattar inte att jag lyckades få det till att det inte skulle gå, men om måtten på insuget befann sig mitt emellan måtten på Solexen respektive Webern kanske att måtta förgasarna mot varandra förstärkte skillnaden? Jaja, bara det funkar. :race
Hittade dessutom en skiss på nätet som visar vart alla rör på fuggen ska kopplas. Det som blir problem är den lilla elektriskt styrda dysa som på skissen kallas ”solenoid för tomgångskanalen”. Har för mig att den har med avgasreningen att göra (fuggarna är från bilar 1976-80) och att jag läst på gamla forumet att den inte måste kopplas in?
De dåliga nyheterna är att den #%^~$~%*< 👿 växellådan sitter där den sitter!
Har fått bort hela skruvskallen men trots att jag bände med spett (!) mellan lådan och länkarmsinfästningarna hände inget annat än att den flexade i gummit i bakre fästet. Som lök på laxen vägrar konsprinten i växellänkaget att komma ut. :bh Har slagit från bägge håll, men icke. På reservdelsbilen fick jag borra ur den, men där var det lättare att komma åt då allt annat var demonterat. Jag antar att den sitter med den tjocka änden uppåt för att inte kunna trilla ut nedåt (as if….)? Får bli mer våld en annan dag. :h

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng