Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Janne Hagnell
Moderator

Alltså, jag är verkligen inge’ bra på att svetsa från undersidan av bilen. Resultatet av dagens övningar får väl betyget ”nöjaktigt”, ett betyg som jag av egen erfarenhet har kommit att betrakta som ”inget vidare men det får väl duga”.. :duck
Jag hade laddat ett tag för att ge mig på vänster länkarmsinfästning, vars dåliga status på den tidigare lagningen jag upptäckte när jag lossade spindeln för att kunna dra ut drivaxeln vid växellådsdemonteringen (snacka om att det ena ger det andra…). Började dock ganska bra när jag svetsade in en kraftig L-profil:

Meningen med denna var dels att utgöra bakre vägg i framvagnstornet då originalplåten tackat för sig, dels att förstärka i sidled (infrån och ut) då jag inte hade några planer på att återuppbygga originalkonstruktionen med dubbla plåtar (som gjort för att rosta).
Sedan var det då dags för bottenplåten. En rejäl, pulverlackad plåt som varit hylla i ett kassaskåp (!) valdes då den var lackad på bägge sidor. Så inleddes flera timmar av kamp med svetsen mot tyngdkraften. :weld Det ledde bland annat till detta:

Nej, jag tog inte en paus för att ta sänkan, det var en svetsloppa som prickade armvecket…
Till slut hängde grejerna i alla fall ihop och efter slip och lack såg det i alla fall, ja, nöjaktigt ut.

Lite karrosfog och body ska väl trolla lite med utseendet, och sedan kom jag på att jag nog får ta upp ett par dräneringshål också; vattnet kommer väl inte att hitta ut lika lätt som rostskyddet på bilden när jag väl fogat. 🙄
Avslutade med ett ”enkelt” jobb: Att plocka loss luftkamalen från vindruteramen till fläkten, detta för att komma åt att göra rent och spruta rostskydd där inne. Sju av nio skruvar gick lätt, nummer åtta, nere till vänster på fläkthuset, funkade med en vinkelmejsel, men dess tvilling på högersidan var lögn i 👿 att komma åt. Det slutade med att plasten sprack vid hålet så kanalen lossnade. När jag återmonterade använde jag åtta skruvar… 😛

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng