Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Janne Hagnell
Moderator

Tack! :AP
Idag har det rört på sig en del. :wrench Blev äntligen klar med ledningsdragningen för det bakflyttade batteriet. Ledningen går från startmotorn rakt bakåt mot torpedväggen:
Nere vid golvet, mellan kopplingen och hjulhuset, går kabeln igenom plåten och ner i en av pressningarna i golvet. Här är det ju en del trampande, så kabeln ligger i en slang som jag klamrat på plats. Syns inte så väl här, då jag passade på att stålborsta det rostiga golvet (följden av läckaget vid vindrutan, inga hål, dock) och gegga på rostskydd.

Kabeln följer pressningen in under baksätet och går sedan genom stammen mot tanken och upp genom golvet till den nymonterade batterilådan i skuffen.

När jag ändå var där och kröp passade jag på att montera ett par lastsäkringsöglor, så lasten ligger still och inte far in i batteriet.

Stärkt av detta monterade jag raskt tändfördelaren och avgassystemet men sedan tog det emot i och med förgasaren. Trots att jag borrade upp hålen på Alfaförgasaren fick jag inte dit pinnskruvarna utan jag fick helt sonika öppna två av hålen. Halsarna hamnade ändå hyfsat rätt och det enda som sedan krånglade var automatchokeshusets anslutningar som tog i fördelaren, men det gick att vrida lite.

Nu återstår alla anslutningar, inte minst att modifiera gasreglaget. Får väl se hur det slutar, men i värsta fall får jag plocka enpetarfuggen och -insuget från haverimotorn. 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng