Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Janne Hagnell
Moderator

I väntan på nästa mektillfälle med Bimsan gav jag mig på klädseln till hennes förardörr. Upptäckte när jag skulle byta lås att nedre delen av masoniten i princip upphört. Räddningen satt på en reservdörr, men där var galonen brun och med nyare mönstring. Så då var det bara till att pilla häftklammer så jag kunde flytta originalkädeln till den fräscha(re) masoniten. Visade sig naturligtvis inte vara så enkelt då galonen även är limmad. Dock gick det betydligt lättare på den nyare dörrsidan – snålade de in på limmet med åren?
Nu var inte den nyare masoniten utan skavanker. Bakre nedre hörnet var borta, men det löste jag med en okej bit från den andra skivan, å så fixera med en bit hårdplast och häftklammer. :wrench

Sedan häftade jag provisoriskt fast galonen så jag kan prova på dörren innan jag häftar ordentligt. Nytt lim skipoade jag faktiskt; när jag hade spänt galonen tyckte jag den satt bra utom vid dörrhandtagshålen men där kommer det ju att skruvas i spänn.
Fick förresten förklaringen till den för långa fälktremmen: 1971 (tror jag) kom en annan modell på generatorn och då blev remmen längre. Jag har mao troligen bytt mig till en äldre modell. Men nu är den kortare remmen beställd så sedan kan jag sätta dit vilken generator jag vill! 😎

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng