Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1973: Bimsan Sv: Re: Saab 96 1973: Bimsan

Janne Hagnell
Moderator

HURRA! Pris ske Gud, idag startade Bimsan!! :CE :race :mrgreen:
Mycket riktigt hade jag ställt fördelaren fel, men inte 180 grader utan i något mellanläge så det krävdes en del macklande innan det blev helt rätt. Nu var jag också glad att jag köpt på mig två extra vhb (Haynes och OK), då jag fick bästa resultatet genom att kombinera råden. Tex hittade jag bara i Haynes rådet att koppla en testlampa över brytarna (jag använde motståndssummern på min multimeter, men principen är densamma): När fördelaren är rätt ställd så ska brytarna vara stängda (summern låter) vid 6 grader föd, men om man bara petar på rotorn i rotationsriktningen ska de öppna (summern tystnar).
Nästa steg blir att koppla ihop kylsystemet, så jag kan ha motorn igång mer än några sekunder. Testade dock snabbt att växlarna gick i och att jag fick dragläge innan jag avslutade.
Enda negativa idag var att inte heller den nya fläktremmen passade : För kort! 😕
Tyckte nog att sju centimeters skillnad lät mycket. Så nu får jag åka till reservdelsfirman igen och se om de kan leta fram en rem som ligger mitt emellan de två andra. 🙄

96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng